W centrum nowej interpretacji luksusowej limuzyny stoi BMW i7. Luksusowa elektryczna limuzyna jest szczytem portfolio modelowego BMW.
Auto to jednak nie tylko elektryk. Wersje spalinowe póki co będą dominować. Kontrowersje wzbudza stylistyka przodu nowego BMW serii 7. Już jednak unikalne wyposażenie, jak ekran kinowy BMW, wielozmysłowy system obsługi pojazdu BMW iDrive z zakrzywionym wyświetlaczem oraz asystent manewrowania do automatycznego parkowania, wywołują zdecydowanie podziw.
Nowe BMW serii 7 będzie oferowane na całym świecie wyłącznie w wariancie z długim rozstawem osi. Zastosowano nowe materiały wysokiej jakości, nowoczesny system rozrywki w pojeździe oraz udoskonaloną opcję Executive Lounge. W 2023 roku ofertę uzupełni pojazd o podwyższonym stopniu bezpieczeństwa stworzony na bazie BMW serii 7.
Nowe BMW serii 7 wejdzie na rynek w listopadzie 2022 r. 45 lat po debiucie BMW serii 7 w fabryce BMW Group w Dingolfing będzie produkowana siódma generacja tego modelu. Na jednej linii produkcyjnej będą powstawały wersje modelowe z napędem elektrycznym i silnikami spalinowymi oraz z napędem hybrydowym plug‑in. W Dingolfing będą produkowane również silniki elektryczne i akumulatory wysokonapięciowe do BMW i7.
Zarówno tam, jak i w łańcuchu dostaw w coraz większym stopniu wykorzystywana będzie w produkcji zielona energia. Zdecydowano się ponadto na kontrolowany dobór surowców i szerokie wykorzystanie materiałów wtórnych.
Stylistyka zewnętrzna: jednak zrobili to
Wyprostowany przód pojazdu i nowa interpretacja charakterystycznych dla marki elementów stylistycznych, podwójnych okrągłych reflektorów i atrapy chłodnicy BMW, okazały się najbardziej kontrowersyjne. Chodzi zwłaszcza o małe, płaskie światła.
Nowe BMW serii 7 jest standardowo wyposażone w diodowe reflektory adaptacyjne z matrycowymi światłami drogowymi i nieoślepiającym asystentem świateł drogowych BMW Selective Beam. Funkcje świateł są podzielone na dwa osobne obszary. Górny, płaski obszar świateł łączy w sobie funkcje świateł dziennych, pozycyjnych i kierunkowskazów. Efekt świetlny tworzą opcjonalne kryształowe reflektory BMW Iconic Glow. W tym wariancie wyposażenia ułożone w kształt litery L i podświetlane przez diody kryształy Swarovskiego pełnią funkcję świateł pozycyjnych i dziennych. Światła mijania i drogowe są umieszczone w dolnym obszarze reflektorów, wpuszczone głęboko w pas przedni i utrzymane w ciemnej tonacji.
Zastosowano też oświetlenie konturowe atrapy chłodnicy BMW. Wraz z kryształowymi reflektorami BMW Iconic Glow oferuje powitanie i pożegnanie kierowcy. Inne charakterystyczne cechy stylistyczne nowej generacji modelu to wzór powierzchni pasa przedniego oraz maska z wgłębieniem w centralnej części.
Po bokach zastosowano praktycznie zlicowane szyby boczne z niewidocznymi uszczelkami. Linia barkowa biegnąca od świateł dziennych do tylnych dzieli karoserię. Długie drzwi ułatwiają pasażerom siedzącym w tylnej części kabiny wygodne wsiadanie i wysiadanie.
Tył nowego BMW serii 7 również charakteryzuje się wyraźnie podzieloną strukturą powierzchni. Ponownie zastosowano płaskie tylne światła diodowe zachodzące głęboko na boki.
Akcenty w kolorze niebieskim wyróżniają elektryczne BMW i7. Na dynamikę wskazują cechy stylistyczne opcjonalnego pakietu sportowego M. Jako uzupełnienie dostępny jest też pakiet sportowy M Pro. Samochody BMW M bazujące na nowym BMW serii 7, które pojawią się na rynku w 2023 roku, będą prezentować się inaczej, bo dla nich dostępny będzie opcjonalny pakiet M Performance.
Karoseria nowego BMW serii 7 oferowana jest w jednym kolorze lakieru niemetalizowanego i dziewięciu kolorach metalizowanych. Ponadto dostępne są cztery lakiery BMW Individual, a w późniejszym terminie dostępne będą również lakiery specjalne BMW Individual. Po raz pierwszy opcjonalnie dla wszystkich wersji modelowych w produkcji seryjnej będą oferowane lakiery BMW Individual w dwóch odcieniach.
Zupełnie nowe wnętrze
We wnętrzu nowego BMW serii 7, w porównaniu z poprzednim modelem, deska rozdzielcza zawiera znacznie mniej przycisków i elementów sterujących. Jest to możliwe dzięki konsekwentnej cyfryzacji za pomocą zakrzywionego wyświetlacza BMW. W pełni cyfrowy zespół wyświetlaczy obejmuje wyświetlacz informacyjny o przekątnej 12,3 cala za kierownicą oraz wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala. Nowy wygląd ma również kierownica i dźwignia biegów na konsoli środkowej. Swoją premierę ma również nowy element obsługi i stylistyki – panel interakcji BMW. Podświetlony panel funkcyjny rozciąga się na całej szerokości deski rozdzielczej aż po boczki drzwi.
Ekran kinowy BMW i Amazon Fire TV
Za rozrywkę dla pasażerów z tyłu odpowiada wysuwany z podsufitki ekran kinowy BMW z wbudowanym Amazon Fire TV. Dzięki ekranowi dotykowemu o przekątnej 31,3 cala i rozdzielczości 8K, systemowi nagłośnienia Surround marki Bowers & Wilkins z opcjonalnymi wzmacniaczami w oparciach foteli oraz zintegrowanemu dotykowemu ekranowi sterującemu o przekątnej 5,5 cala (BMW Touch Command) w drzwiach tylnych tylna część kabiny nowego BMW serii 7 zmienia się w prywatne kino na kółkach. Pasażerowie mogą oglądać filmy, grać w gry, słuchać muzyki lub korzystać z pobranych programów. Amazon Fire TV łączy popularne seriale, sport na żywo i wiadomości w rozrywkę.
Po raz pierwszy kierowca i pasażer obok mogą korzystać na wyświetlaczu kontrolnym ze streamingu YouTube na żądanie. Szybkie połączenie z siecią w nowym BMW serii 7 zapewnia wbudowany system antenowy z obsługą sieci 5G.
Niezależnie od programu rozrywkowego BMW i7 oferuje dźwięk BMW IconicSounds Electric. Dzwięk w elektrycznych wersjach modelowych został opracowany w ramach współpracy BMW Group ze słynnym kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem.
Nowe fotele komfortowe w standardzie
Nowo zaprojektowane fotele komfortowe należą do wyposażenia standardowego nowego BMW serii 7. W porównaniu z poprzednimi modelami oferują one szersze siedzisko, szerokie możliwości regulacji za pomocą mechanizmów elektrycznych, ogrzewanie foteli oraz podparcie lędźwiowe w fotelach przednich. W połączeniu z opcjonalnymi fotelami wielofunkcyjnymi w pierwszym i drugim rzędzie oferowane są aktywna wentylacja foteli ze zoptymalizowanym chłodzeniem i funkcją masażu z dziewięcioma programami.
Najwyższy komfort siedzenia i dobrego samopoczucia z tyłu zapewnia opcjonalny pakiet Executive Lounge. Obejmuje on funkcję leżenia z podnóżkami pozbawionymi szczelin w przestrzeni za fotelem pasażera. Dzięki udoskonalonej regulacji foteli można przyjąć wygodną pozycję leżącą.
Standardem w nowym BMW serii 7 są powierzchnie siedzeń w nowej tapicerce Veganza, która oferuje wysoki komfort siedzenia dzięki właściwościom skóropodobnym, perforacji i charakterystycznemu pikowaniu. Najważniejszą cechą opcjonalnej oferty jest wnętrze BMW Individual z ekskluzywnym wyposażeniem. Jest ono dostępne w zaprezentowanej po raz pierwszy wersji BMW Individual ze skóry Merino i kaszmiru.
Jako uzupełnienie standardowej 4-strefowej klimatyzacji automatycznej znajduje się podgrzewanie powierzchni podłokietników i boczków drzwi oraz konsoli środkowej. Częścią wyposażenia standardowego jest stały i w porównaniu z poprzednim modelem wyraźnie większy szklany dach panoramiczny. Opcjonalnie dostępna jest m.in. nowa wersja szklanego dachu panoramicznego Sky Lounge i automatyczny mechanizm drzwi.
Oferta napędów BMW serii 7
W Europie na rynku pojawi się najpierw wyłącznie elektryczne BMW i7 xDrive60. Samochód będzie napędzany dwoma silnikami elektrycznymi, które wspólnie generują moc 400 kW (544 KM) oraz będzie dysponował innowacjami, które podwyższą jego zasięg z 590 do 625 kilometrów. Na rynkach amerykańskim, chińskim i w innych wybranych regionach sprzedaży oferowane będą dwa modele z silnikami benzynowymi i technologią mild hybrid 48 V.
Na samym szczycie znajduje się BMW 760i xDrive z nowym silnikiem V8 generującym 400 kW (544 KM). W Europie na wiosnę 2023 roku ofertę silnikową uzupełni 6-cylindrowy wysokoprężny silnik rzędowy o mocy 220 kW (300 KM) w samochodzie BMW 740d xDrive.
Prawdopodobnie z początkiem 2023 roku na wielu rynkach pojawią się modele BMW serii 7 z napędem hybrydowym plug-in. Są one wyposażone, jak BMW i7 w technologię BMW eDrive piątej generacji, dzięki której zasięg w trybie elektrycznym zwiększył się do ponad 80 km. W późniejszym czasie wprowadzone zostaną inne warianty modelowe elektrycznego BMW i7, między innymi topowy model BMW i7 M70 xDrive o mocy 485 kW (660 KM).
Nowy system obsługi BMW iDrive z systemem operacyjnym BMW 8
Multimodalne sterowanie pojazdem, nawigacją, funkcjami informacyjno-rozrywkowymi i komunikacyjnymi, a także korzystanie z usług cyfrowych zapewnia nowy, wielofunkcyjny system BMW iDrive, dostępny w standardzie w nowym BMW serii 7. Bazuje on na najnowszej generacji systemie operacyjnym BMW 8 i jest przystosowany przede wszystkim do interakcji za pomocą obsługi dotykowej i sterowania głosowego. Oprócz zakrzywionego wyświetlacza BMW i panelu interakcji BMW, zawarty w standardzie najnowszej generacji wyświetlacz BMW Head-Up, jak też opcjonalny system Augmented View, który po raz pierwszy został zamontowany za kierownicą na wyświetlaczu informacyjnym, zapewniają odpowiednie informacje i możliwie najlepszą informację w każdej sytuacji na drodze.
Czytaj też:
Nowe BMW X7. Najważniejsze zmiany w bawarskim SUV-ie XXL
BMW serii 7