Ta branża radzi sobie doskonale. Rekordowy pierwszy kwartał

Ta branża radzi sobie doskonale. Rekordowy pierwszy kwartał

Warsztat oponiarski
Warsztat oponiarski Źródło: PZPO
W pierwszym kwartale 2022 roku sprzedaż opon na rynku w Polsce zwiększyła się prawie we wszystkich segmentach.

Sprzedaż opon do samochodów osobowych wzrosła o 22 proc., do SUV-ów – o 24 proc., ciężarowych – o 7 proc., dostawczych – o 31 proc., motocyklowych – 17 proc., a przemysłowych – 10 proc. Tylko w segmencie opon do maszyn rolniczych zanotowano spadek o 11 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. – Widzimy, że rynek opon odbudował się po pandemii i w ostatnich kwartałach notował systematyczne wzrosty. Natomiast wraz z początkiem letniego sezonu wymiany opon, ta dynamika wyhamowała i jest porównywalna z poziomem z 2019 r. Ponadto wskutek wzrostu cen surowców także koszty produkcji opon nadal będą rosły w najbliższym czasie – a co za tym idzie należałoby się spodziewać, że cena dla klienta końcowego również będzie rosnąć – mówi Radosław Bółkowski, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Coraz lepsze opony na rynku

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO potwierdza, że w I kwartale sprzedaż ogumienia w większości segmentów mocno rosła. Jedynie opony rolnicze notowały spadek, co jego zdaniem może być efektem sezonowości, ale także zapowiedzią zmniejszonych inwestycji w rolnictwie. – Cieszy nas za to systematyczny wzrost sprzedaży w segmentach premium, bo oznacza większe bezpieczeństwo podróżujących samochodami oraz dłuższą eksploatację opon dla kierowcy, a przy okazji oszczędności. Szczególnie mocno widzimy to w klasie opon do samochodów ciężarowych, gdzie opony budżetowe i średnie utrzymują podobne poziomy, podczas gdy segment premium mocno rośnie. Spedytorzy i właściciele ciężarówek dobrze wiedzą, jak ważne są opony w eksploatacji i ile oszczędności mogą przynieść te porządne oraz właściwe użytkowane – mówi Piotr Sarnecki.

Trudna sytuacja związana z wojną

W I kwartale br. wzrosty widać też w większości segmentów na rynkach europejskich. Udział ogumienia premium był większy o 15 proc. – w segmencie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych oraz o 16 proc. w przypadku opon ciężarowych. Wyjątkiem w dobrej passie branży oponiarskiej w Europie był jedynie segment rolniczy. Tempo wzrostu zwolniło nieco w marcu w wyniku niepewności i wpływu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego. – Musimy być realistami i zakładać, że napięcia w dostawach surowców oraz energii wynikające z obecnej sytuacji prawdopodobnie wpłyną na wielkość sprzedaży w nadchodzących miesiącach – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Czytaj też:
Kara za złe parkowanie – przebita opona. Nowy pomysł Brytyjczyków

Źródło: PZPO, IBRM Samar