Jest ranking największych polskich dealerów samochodów. Kto na czele Top 50?

Jest ranking największych polskich dealerów samochodów. Kto na czele Top 50?

Salon samochodowy
Salon samochodowy / Źródło: PGD
Układ miejsc na podium największych dealerów w Polsce jest identyczny jak przed rokiem, ale przewaga lidera nad firmami pościgowymi stopniowo topnieje. W rankingu dominują dealerzy oferujący auta Toyoty.

DCG Dealer Consulting Group oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikowały listę największych polskich dealerów i grup dealerskich za 2021 rok. Liderem zestawienia firm sprzedających nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony drugi rok z rzędu została Grupa Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive, która zakończyła miniony rok z wynikiem 20 583 sprzedanych aut (minus 3,2 proc. r/r). Niewielki spadek nie przeszkodził firmie należącej do Mirosława Cichego i Sobiesława Zasady w utrzymaniu pierwszego miejsca, chociaż zdaniem ekspertów topniejąca przewaga nad grupą pościgową zapowiada w nadchodzących latach zażartą walkę o miano największego dealera polskiego rynku.

Grupa pościgowa się umacnia

Jak czytamy w podsumowaniu, w tej walce będą uczestniczyć numery 2 i 3 polskiej branży, czyli kolejno Grupa PGD oraz Grupa Plichta. Przed rokiem wydawało się, że dealer z Pomorza zaatakuje pozycję wicelidera, ale Grupa PGD odrobiła część strat z 2020 r., umacniając się na drugim stopniu podium. Należąca do Holdingu1 grupa dealerska sprzedała w ubiegłym roku 17 155 aut, o 19,91 proc. więcej w stosunku do roku poprzedniego. Nie dość tego, PGD cały czas buduje potencjał do odzyskania pierwszej pozycji sprzed kilku lat. Całkiem niedawno firma weszła na rynek dolnośląski uruchomiając autosalony Forda i Mitsubishi we Wrocławiu i okolicach, a z kolei w Krakowie do użytku oddana została kolejna placówka Hyundaia.

Jak wspomnieliśmy, trzecie miejsce w 2021 roku przypadło w udziale Grupie Plichta, która znalazła nabywców na 13 616 samochodów i był to wynik o 6,49 proc. większy w zestawieniu z rokiem 2020. Firma ta też zapewne nie powiedziała ostatniego słowa, jeśli chodzi i walkę o wyższą pozycję na podium. Tym bardziej, że dealer z Pomorza działa ostatnio z dużym rozmachem. Pod koniec 2021 r. dobiegł końca pierwszy etap ogromnej inwestycji w gdańskiej Letnicy. W okolicach Areny Gdańsk powstało motoryzacyjne miasteczko obejmujące m.in. nowe obiekty Audi, Skody i Cupry, a w biznesowej części aglomeracji dealer otworzył showroom związany z niemiecką marką premium. Jakby tego było mało, ostatnio grupa poszerzyła markowe portfolio o Jaguara i Land Rovera, oferując auta obu marek w placówce British Auto w Bydgoszczy.

Kolejne miejsca na liście również mocne

Na laurach nie spoczęli również dealerzy spoza podium. Tym razem wyższość Grupy Bemo (10 436 aut, plus 17 proc.) musiał uznać Emil Frey Polska (9 678, plus 1,03 proc.), ale obie firmy mogą zaliczyć miniony rok do udanych. Dzięki zakupowi obiektu Forda w Jelonku, Bemo stało się jedynym przedstawicielem amerykańskiej marki w aglomeracji poznańskiej, a kilka miesięcy później ofertę salonu wzbogaciła autoryzacja Hyundaia. W podwarszawskich Jankach działa już z kolei nowy punkt sprzedażowo-serwisowy Mercedesa – MB Motors Janki, należący do szwajcarskiego giganta. Na szóstej pozycji znalazła się z kolei Grupa PTH, która w ubiegłym roku sprzedała 9 494 auta, o 11,47 proc. więcej (r/r).

Pierwsza dziesiątka gęsta od inwestycji

Jeśli chodzi o pierwszą dziesiątkę zestawienia warto też zwrócić uwagę na znakomite wyniki zajmującej siódmą pozycję Grupy Cygan. Już przed rokiem dealer Toyoty i Lexusa z Warszawy wskoczył do pierwszej dziesiątki, przechodząc przez pandemię bez większych problemów. W 2021 r. firma nie spuściła nogi z gazu, notując ponad 30-proc. wzrost sprzedaży (8 213 sztuk). Tak duży awans nie jest przy tym efektem ekspansji, bo firma utrzymała dotychczasowy stan posiadania, niewątpliwie stanowi natomiast dowód siły japońskiej marki, lidera polskiego rynku motoryzacyjnego. Reprezentant Toyoty wyprzedził Grupę Krotoski (7 876, -6,26 proc.), Grupę Lellek (7 273 szt., -0,70 proc.) oraz Grupę Carservis (6 891 egz., minus 5,77 proc.).

Mocny handicap dealerów Toyoty

Wg IBRM Samar głównymi pretendentami do walki o Top 10 w następnych latach będą niemal na pewno dealerzy Toyoty, z obecnym numerem 11, czyli Toyotą Romanowski na czele. Firma ta w 2021 r. zwiększyła wolumen sprzedaży o 43,9 proc. do poziomu 6 405 sztuk.

W 2020 roku to dealerzy oferujący Volkswagena i Skody byli najliczniej reprezentowani w Top 50. Dwanaście miesięcy później marki niemieckiego koncernu ustąpić musiały miejsca Toyocie. Na liście Top 50 japońskiego producenta reprezentuje aż 16 firm, co oznacza podwojenie dorobku sprzed dwóch lat. Dalej mamy Skodę (14 autoryzacji), Volkswagena i Hyundaia, a piątkę zamykają zaś ex aequo Fiat z Seatem (po 10 dealerów). O relatywnie niedużej reprezentacji możemy natomiast mówić w przypadku Kii – tylko sześciu dealerów z zestawienia zajmuje się sprzedażą nowych aut koreańskiej marki.

Czytaj też:
Ta branża dotąd odrzucała internet. Teraz się szybko cyfryzuje

Źródło: IBRM Samar
 0

Czytaj także