Wielkie zmiany w długim aucie. Sprawdzamy Audi A8 po liftingu

Wielkie zmiany w długim aucie. Sprawdzamy Audi A8 po liftingu

Audi A8
Audi A8 Źródło:Audi
Nowe Audi A8 ma wyostrzony design i garść innowacyjnych rozwiązań technicznych. Flagowy model z Ingolstadt po faceliftingu prezentuje się znakomicie.

Model A8 — następca Audi V8 — już od roku 1994 jest flagowym okrętem marki Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Czwarta generacja tego wozu, która na rynku pojawiła się w roku 2017, pod względem mocy, estetyki i wyposażenia wyniosła tę serię modelową na zupełnie nowy poziom.

Po liftingu stylistyka zewnętrzna stała się bardziej reprezentacyjna. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza, a jej grill zdobi chromowana rama rozszerzająca się ku górze. Boczne wloty powietrza są ustawione bardziej pionowo, a ich stylistyka została odświeżona, tak samo jak w przypadku reflektorów, których dolna krawędź tworzy teraz wyrazisty kontur po stronie zewnętrznej.

Patrząc z boku: kopuła dachu biegnie płasko. Rozciągnięte linie karoserii podkreślają długość pojazdu, a szerokie nadkola nawiązują do montowanego standardowo napędu na cztery koła Quattro. We wszystkich wariantach modelu dolna partia drzwi jest wklęsła i zakończona krawędzią skierowaną w stronę drogi.

Audi A8

W części tylnej dominują szerokie, chromowane klamry, spersonalizowana sygnatura świateł z cyfrowymi elementami OLED i ciągły, podzielony na segmenty pas świateł. Wkładka dyfuzora z poziomymi przetłoczeniami została zaprojektowana na nowo i delikatnie zaakcentowana. Audi S8 wyposażono w cztery zoptymalizowane pod kątem przepływu spalin rury wydechowe w okrągłych osłonach — to element typowy dla Audi typu S, jeden z charakterystycznych detali sportowej stylistyki auta.

Poza wersją bazową, Audi oferuje klientom zewnętrzny pakiet stylizacyjny „Chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — nowy pakiet stylistyki zewnętrznej S Line. Ten ostatni nadaje odróżnia się od modelu bazowego. Inną wyrazistość zapewnia dodatkowy pakiet wykończenia w czerni.

Audi A8

Karoseria o długości 5,19 m

Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. Karoseria A8 jest zbudowana zgodnie z zasadą Audi Space Frame (ASF): w 58 procentach składa się z aluminium. Przedział pasażerski jest skonstruowany z formowanych na gorąco komponentów stalowych i uzupełniony panelem tylnym wykonanym z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym charakteryzującym się bardzo wysoką wytrzymałością i wyjątkowo odpornym na siły skrętne. Koncepcję lekkiej konstrukcji uzupełniają wykonane z magnezu wzmocnienia mocowań amortyzatorów. Dominująca sztywność karoserii stanowi podstawę precyzyjnego prowadzenia, doskonałego komfortu i akustycznego spokoju na pokładzie samochodu.

Audi A8

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix i światła tylne OLED

W reflektorach diodowych Matrix, których technikę konstrukcji można porównać do tej stosowanej w cyfrowych projektorach video, zastosowano technologię DMD (ang. digital micromirror device). Każdy reflektor zawiera około 1,3 miliona mikroskopijnych zwierciadeł, które rozbijają wiązkę światła na malutkie piksele. To pozwala kontrolować ją z maksymalną precyzją. Nową funkcją stworzoną dzięki tej technice, jest przydatne na autostradzie oświetlenie pasa drogi i światło prowadzące. Reflektory emitują pasmo wyjątkowo jasno oświetlające pas ruchu, po którym auto się porusza. Światło prowadzące przydaje się przede wszystkim na remontowanych odcinkach dróg, ponieważ pomaga kierowcy utrzymać się na wąskim pasie ruchu. W momencie odblokowywania drzwi i wysiadania z pojazdu, cyfrowe reflektory diodowe Matrix mogą generować dynamiczną animację powitalną lub pożegnalną. Jest ona wyświetlana na podłożu lub na ścianie.

Audi A8

Odświeżone A8 jest standardowo wyposażone w cyfrowe światła tylne OLED. Zamawiając samochód można wybrać jedną z dwóch tylnych sygnatur świetlnych, w modelu S8 — jedną z trzech. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybrany zostanie tryb dynamic, sygnatura świateł staje się szersza. Taka sygnatura dostępna jest tylko w tym trybie.

Redukcja jako środek stylizacji

Asortyment foteli i ich wyposażenia w udoskonalonym A8 jest zróżnicowany. W odniesieniu do siedzeń tylnych, dostępnych jest wiele opcji. Najwyższą opcą jest fotel relaksacyjny w modelu A8 L. Oferuje on wiele możliwości dostosowania położenia oraz podnóżek opuszczany z oparcia fotela przedniego pasażera. Pasażerowie mogą ogrzewać na nim stopy lub włączyć funkcję masażu stóp o różnej intensywności. Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje również masaż pleców za pomocą 18 poduszek pneumatycznych, elektrycznie regulowane komfortowe zagłówki, opcjonalną konsolę centralną dostępną również z opcjonalnymi rozkładanymi stolikami, czterostrefową luksusową klimatyzację automatyczną oraz nowe ekrany w tylnej części pojazdu. Komfort wnętrza podkreśla lodówka z barkiem dostępna w programie Audi exclusive.

Wrażliwa i rozważna: koncepcja obsługi

Koncepcja obsługi MMI touch response w Audi A8 bazuje na dwóch wyświetlaczach (10,1 cala i 8,6 cala) oraz funkcji rozpoznawania mowy. Funkcję tę wywołuje się słowami „Hej, Audi!” Koncepcję obsługi i ekranów uzupełnia w pełni cyfrowy Audi virtual cockpit z opcjonalnym wyświetlaczem danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head up display.

Audi A8

Trzy pakiety: systemy wspomagania kierowcy

W ulepszonym Audi A8 dostępnych jest około 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich — w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front — są elementami wyposażenia standardowego. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Pakiet Plus łączy w sobie wszystkie trzy powyższe. Funkcje takie jak asystent jazdy nocą i kamery 360° dostępne są oddzielnie. Wyróżniającą cechą pakietu Park jest asystent parkowania zdalnego plus: może on automatycznie pokierować Audi A8 i wprowadzić je na równoległe do drogi miejsce parkowania lub z niego wyprowadzić. Kierowca nie musi nawet siedzieć w pojeździe.

Oferta jednostek napędowych

Nowe Audi A8 dostępne jest z jednym z pięciu układów napędowych. Od silników V6 TFSI i V6 TDI – obu czerpiących moc z 3 litrów pojemności skokowej, przez napęd hybrydowy typu plug-in w wersji TFSI e, silnik V6 TFSI i silniki elektryczne, po jednostkę 4.0 TFSI. Ta ostatnia może być zamontowana w modelach A8 i S8 z różnymi poziomami mocy wyjściowej. Cztery litry pojemności rozkłada na osiem cylindrów w układzie V i jest wyposażona w technikę „cylinder on demand“.

Audi A8

Silnik 3.0 TFSI napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI quattro z mocą 250 kW (340 KM). W zakresie prędkości obrotowej od 1370 do 4500 obr./min. dostarcza moment obrotowy 500 Nm. Rozpędza limuzynę Audi A8 od 0 do 100 km/godz. w 5,6 sek. (wersja L w 5,7 sek.).

W wersji przeznaczonej dla modelu A8, silnik 4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępny w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. A8 60 TFSI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy.

Jednostka 3.0 TDI jest montowana w Audi A8 50 TDI quattro i A8 L 50 TDI quattro. Zapewnia ona moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 600 Nm. Ten wysokoprężny silnik pozwala przyspieszyć A8 i A8 L od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.

Audi A8

Dwa silniki, jeden akumulator: Audi A8 z napędami hybrydowymi

Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). W tym przypadku benzynowa jednostka 3.0 TFSI wspomagana jest przez silniki elektryczne. Zamontowany z tyłu pojazdu akumulator litowo-jonowy, może zmagazynować 14,4 kWh netto energii. Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy (A8 i A8 L).

Audi S8 — klasa luksusowa i inspirujące parametry pracy

Audi S8 TFSI quattro to topowy model sportowy linii. Silnik biturbo V8 generuje dla niego moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min. Standardowy sprint Audi S8 TFSI quattro realizuje w 3,8 sekundy. Klapy w układzie wydechowym zapewniają na żądanie jeszcze bogatsze brzmienie silnika. Dodatkowo, najmocniejszy model z rodziny A8 zjeżdża z linii montażowej z rozbudowanym wyposażeniem standardowym. Zawiera ono, między innymi, połączenie innowacyjnych komponentów zawieszenia. Tylko S8 wyjeżdża z fabryki z predyktywnym zawieszeniem aktywnym, sportowym mechanizmem różnicowym i dynamicznym układem czterech kół skrętnych.

Audi A8

Wszystkie silniki w Audi A8 są połączone z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Dzięki elektrycznej pompie oleju automatyczna skrzynia biegów może zmieniać biegi nawet wtedy, gdy nie pracuje silnik spalinowy. Stały napęd na cztery koła quattro z samoblokującym międzyosiowym mechanizmem różnicowym stanowi wyposażenie standardowe, które opcjonalnie może być uzupełnione o sportowy mechanizm różnicowy (standard w S8).

Ceny i dostępność

Udoskonalone Audi A8 dostępne jest na polskim rynku od grudnia 2021 roku. Cena bazowa A8 to teraz 442 100 zł. Audi A8 60 TFSI e quattro rozpoczynają się od kwoty 507 200 zł, a Audi S8 od 630 200 zł.

Czytaj też:
Jeszcze szybciej i zwinniej. Nowe pakiety Competition dla Audi RS 4 Avant i Audi RS 5

Galeria:
Audi A8
Audi A8
Źródło: Audi