Pierwsza jazda. Nowy Nissan Juke Hybrid – crossover z lepszymi osiągami

Pierwsza jazda. Nowy Nissan Juke Hybrid – crossover z lepszymi osiągami

Nissan Juke Hybrid
Nissan Juke Hybrid Źródło: Nissan
Nissan Juke, kultowy miejski crossover marki, jest teraz dostępny w wersji wyposażonej w napęd hybrydowy, zapewniający wyższe osiągi oraz lepszą wydajność.

Juke Hybrid został wyposażony w hybrydowy zespół napędowy o wielu trybach pracy charakteryzujący się lepszą responsywnością oraz zapewniający bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy. Rozruch odbywa się wyłącznie w trybie elektrycznym. Auto ma lepsze właściwości jezdne oraz zużywa mniej paliwa. To możliwe dzięki inteligentnej, wielotrybowej skrzyni biegów, wydajnemu hamowaniu z odzyskiem energii oraz mocnemu akumulatorowi.

Przyznajemy, że tradycyjne układy hybrydowe oferują pozbawione emocji wrażenia z jazdy wynikające z połączenia silnika spalinowego z napędem akumulatorowym. Z kolei inteligentny zespół napędowy modelu Juke Hybrid został dostrojony tak, by zmaksymalizować dystans pokonywany w trybie elektrycznym, co kierowcy cenią sobie najbardziej. Kluczowym celem konstruktorów Nissana było zmniejszenie częstotliwości wyłączania i rozruchu silnika spalinowego, przez wiele osób uznawanych za uciążliwe i irytujące. Dzięki temu zabiegowi zwiększono przyjemność z jazdy oraz zoptymalizowano wydajność układu.

Podczas testów udało się osiągnąć nawet 80 proc. czasu jazdy miejskiej w trybie elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie wyłącznie elektryczne. Juke Hybrid nie tylko rusza w trybie elektrycznym – korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorze może również rozpędzić się do 55 km/h.

Zespół napędowy aliansu z Renault i Mitsubishi

System automatycznie maksymalizuje wykorzystanie trybu jazdy elektrycznej. Kierowca może również sam włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego – na przykład podczas jazdy wśród budynków mieszkalnych, w pobliżu szkoły, na parkingu, przy okienku drive-through czy w korku ulicznym. Jeżeli tylko pozwoli na to stan akumulatora, hybrydowy Juke będzie wtedy korzystał wyłącznie z napędu elektrycznego.

W skład zespołu napędowego wchodzi opracowany przez Nissana silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija moc 69 kW (94 KM) i oferuje moment obrotowy do 148 Nm. Z kolei za napęd elektryczny odpowiada silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault (w ramach aliansu) pochodzą natomiast: 15-kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także skrzynia biegów.

Zespół ten rozwija moc o 25 proc. większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy, przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40 proc. w cyklu miejskim oraz do 20 proc. w cyklu mieszanym.

Inteligentna automatyczna skrzynia biegów

Ważnym elementem zapewniającym przyjemność z jazdy Nissanem Juke Hybrid jest przekładnia o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, która umożliwia optymalne wykorzystanie mocy napędowej silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.

W celu zmniejszenia tarcia wewnątrz skrzyni biegów, zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w 100 proc. elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne i dynamiczne przyspieszenie.

Pracą skrzyni biegów steruje zaawansowany algorytm zarządzający zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz innowacyjnym, szeregowo-równoległym działaniem układu. Zespół napędowy może pracować w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od zapotrzebowania na przyspieszenie i moc. Przełączanie trybów nie wymaga udziału kierowcy. Dzięki temu nie występuje efekt „przeciągania”, który jest negatywnie postrzegany przez użytkowników tradycyjnych samochodów hybrydowych. Poziom emisji oraz zużycie paliwa pozostają na niskim poziomie – rozwiązanie łączy więc atuty obu rodzajów napędu.

Hamowanie z odzyskiem energii

Przy zwalnianiu silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy.

Zaawansowany układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie, zapewniając efektywne gospodarowanie energią przy zachowaniu odczucia naturalnego działania pedału hamulca. Kierowca nawet nie zauważa współpracy między dwoma układami – pedał działa nieprzerwanie dając intuicyjne odczucia.

Juke Hybrid jest wyposażony w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać spośród następujących trybów: Eco, Normal lub Sport. Poszczególne tryby mają wpływ na siłę wspomagania kierownicy, działanie układu klimatyzacji i charakterystykę pracy pedału przyspieszenia. W przypadku nowego zespołu hybrydowego, od wybranego trybu jazdy zależy także działanie funkcji hamowania z odzyskiem energii i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przykładowo, w trybie Sport ustawiony jest wysoki poziom odzyskiwania energii z hamowania, aby zapewnić maksymalną moc potrzebną do dynamicznego przyspieszania. Tryb Eco redukuje zaś zapotrzebowanie na energię w układzie klimatyzacji, maksymalizując wydajność.

Płynna jazda po mieście z wykorzystaniem funkcji ePedal

Podobnie jak w pełni elektryczny Leaf, Juke Hybrid został wyposażony w funkcję ePedal, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca (dla wygody można włączyć funkcję „auto hold” utrzymującą samochód w miejscu).

Czytaj też:
Pierwsza zapowiedź. „Francuski” Mitsubishi ASX będzie miał 5 rodzajów napędu

Galeria:
Nissan Juke Hybrid
Źródło: Nissan
 0

Czytaj także