Warszawa. Rozszerzona strefa płatnego parkowania i wyższe opłaty oraz kary. Jakie zmiany planuje ratusz?

Warszawa. Rozszerzona strefa płatnego parkowania i wyższe opłaty oraz kary. Jakie zmiany planuje ratusz?

Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego
Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego Źródło:ZDM
Zapowiadane od dawna zmiany w kwestiach poboru opłat w płatnych strefach parkowania oraz rozszerzenie obszaru wejdzie w życie w ciągu najbliższych miesięcy. Zapewne od 15 sierpnia zmienią się znacząco stawki za parkowanie w Warszawie. Jakie będą korzyści takiego ruchu? Według władz miasta w budżecie Stolicy przybędzie nawet 180 milionów zł rocznie.

Na stronach internetowych Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy możemy obecnie przeczytać, że 2 stycznia 2023 r. do strefy płatnego parkowania zostaną włączone nowe obszary na Pradze-Północ oraz Mokotowie. To jednak odległe zmiany, które będą dotyczyły w praktyce jedynie mieszkańców tych obszarów oraz gości ich odwiedzających. Jeśli chodzi o to co w całości dotknie większości mieszkańców stolicy oraz wszystkich, którzy od czasu do czasu muszą zaparkować w miejscu, gdzie za parking trzeba płacić, lista jest dużo szersza.

Skąd zmiana w cenach?

W sierpniu znacząco wzrosną opłaty za parkowania. Ratusz zapewnia także, że dzięki nowoczesnemu systemowi e-kontroli, nie będzie już obowiązku wkładania za szybę biletu parkingowego. Natomiast same podwyżki opłat urzędnicy tłumaczą troską o kierowców. „Zostaną też zwaloryzowane stawki opłat za postój, dzięki czemu SPPN znów będzie spełniać swoją funkcję – zapewni rotację na miejscach postojowych. Ratusz oczekuje teraz na uprawomocnienie się uchwały” – możemy przeczytać na stronach UM Warszawy.

O jakie nowe strefy zostanie rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania?

„Na prawym brzegu Wisły do strefy płatnego parkowania zostaną włączone okolice placu Hallera. To stosunkowo mały obszar ograniczony od północy linią ulicy Starzyńskiego, a z pozostałych stron sąsiadujący z obecną granicą SPPN. Strefą zostanie objętych ponad 9 km dróg leżących na powierzchni niespełna 1 km kwadratowego. Wzdłuż dróg publicznych będzie wyznaczonych blisko 1,5 tys. miejsc parkingowych oraz dodatkowe w strefach postoju tylko dla mieszkańców” – możemy przeczytać na stronach Urzędu Miasta.

Mapa SPPN

Z kolei lewą stronę warszawy rozszerzenie dotknie w obrębie dwóch obszarów - na Górnym i Dolnym Mokotowie, do linii ulic Różanej i Gagarina. W tym przypadku w Strefie znajdzie się dodatkowych 30 kilometrów dróg, zajmujących obszar prawie 5 kilometrów kwadratowych powierzchni. Według wyliczeń ratusza obejmie niemal 5 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych oraz ponad pół tysiąca dodatkowych w strefach tylko dla mieszkańców. Zmiany wejdą w życie od 2 stycznia 2023.

Nowe wyższe stawki za parkowanie ora dotkliwsze kary

Najważniejszą dla wszystkich parkujących zmianą są niewątpliwie zmiany w stawkach za parkowanie. Tutaj Urząd Miasta postanowił podnieść kwoty o 15 punktów procentowych – w granicach dopuszczalnych ustawowo. Pierwsza godzina parkowania będzie kosztować 4,50 zł, druga – 5,40 zł, trzecia – 6,40 zł, a czwarta i każda kolejna – 4,50 zł. Konsekwencją tych zmian jest również podwyższenie opłaty dodatkowej za nieopłacenie postoju. Po zmianach opłata ta będzie wynosić trzysta złotych, będzie jednak mniejsza o sto złotych w przypadku uiszczenia jej w ciągu siedmiu dni. Oznacza to, że warto spieszyć się z opłaceniem ewentualnej kary, wyniesie ona wówczas dwieście złotych, zamiast trzystu.

Według informacji przedstawionych przez portal moto.pl jest jednak jedno pocieszenie – przynajmniej dla mieszkańców obszarów objętych Płatną Strefą Parkowania. W nowym projekcie, w związku z którym w najbliższych dniach odbędzie się głosowanie, nie przewidziano podwyżek cen stałych abonamentów. Niezależnie od wyniku głosowania nadal będzie to 30 zł rocznie za abonament rejonowy i 600 zł za abonament obszarowy.

Czytaj też:
Płatne parkowanie w miastach. Czy w Polsce jest drogo, czy tanio?

Źródło: Moto.pl, Urząd m.st. Warszawy