W Polsce będą powstawać nowe centra napraw akumulatorów do elektryków. To oznacza nowe miejsca pracy

W Polsce będą powstawać nowe centra napraw akumulatorów do elektryków. To oznacza nowe miejsca pracy

Centrum Naprawy Akumulatorów
Centrum Naprawy Akumulatorów Źródło:VW
Co z uszkodzonymi lub zużytymi bateriami do elektryków? Firma Volkswagen Group Polska postanowiła rozwijać własną sieć Centrów Napraw Akumulatorów. To oznacza więcej szkoleń i miejsc pracy, także w nowych specjalizacjach.

O tym, że przyszłość indywidualnej mobilności należy do samochodów elektrycznych, wiemy wszyscy. Niedawno Parlament Europejski przegłosował rezolucję, by po 2035 roku w Unii Europejskiej nie można było rejestrować aut spalinowych, a jedynie zeroemisyjne.

Tylko w 2021 roku Grupa Volkswagen dostarczyła klientom 452 900 samochodów elektrycznych, dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. W 2030 Grupa planuje osiągnąć 60-procentowy udział modeli elektrycznych (BEV) w sprzedaży w Europie. Stąd decyzja, by sieć serwisowa była przygotowana na obsługę dużej liczby aut z takim napędem w nadchodzących latach.

Punktów będzie przybywać

W Polsce Volkswagen Group Polska postanowiła rozwijać sieć Centrów Napraw Akumulatorów (wysokonapięciowych). Takich wyspecjalizowanych punktów działa w Polsce 11 w sieci dealerskiej oraz jeden w Technicznym Centrum Szkoleniowo-Serwisowym na terenie Volkswagen Group Polska. Wkrótce dołączą do nich trzy kolejne. Sieć Centrów Napraw Akumulatorów będzie cały czas rozwijana, w przyszłości każdy partner serwisowy Grupy Volkswagen będzie mógł zdobyć odpowiednie kwalifikacje.

– Dużym atutem Grupy Volkswagen w Polsce jest bardzo rozbudowana sieć serwisowa. 7 marek, które reprezentujemy, czyli Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Škoda, Seat, Cupra, Audi i Porsche posiada w sumie niemal 400 punktów dealerskich i serwisowych. Dzięki temu eksploatacja i bieżący serwis samochodów są bardzo wygodne. Chcemy, aby tak było także w przypadku samochodów elektrycznych. Naprawa akumulatorów wysokonapięciowych wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Dlatego bardzo intensywnie rozwijamy sieć Centrów Napraw Akumulatorów, przygotowując się do obsługi setek tysięcy aut w przyszłości – powiedział Pavel Šolc, prezes zarządu Volkswagen Group Polska.

Szybko rosnąca popularność samochodów elektrycznych wymaga pełnej gotowości sieci serwisowej do ich obsługi, naprawy akumulatorów po awarii czy też kolizji drogowej. W przypadku silnego uderzenia, ze względów bezpieczeństwa, pirotechniczny bezpiecznik natychmiast odłącza akumulator wysokonapięciowy. Samochód po takim zdarzeniu wymaga specjalistycznej naprawy. W związku z tym w sieci serwisowej pojawiły się nowe specjalności, jak np. Ekspert Wysokich Napięć (HVE). To nowość dla warsztatów samochodowych.

Drugie życie akumulatora

Uszkodzony lub „zużyty” akumulator wysokiego napięcia, w zależności od pojemności zmierzonej przez system kontroli, może być po naprawie ponownie użyty w samochodzie lub może być dawcą poszczególnych elementów do naprawy akumulatora w innym aucie. Kolejną możliwością jest wykorzystanie go poza elektrycznym samochodem – jako magazyn energii w stacji ładowania, w mobilnym robocie ładującym, jako magazyn energii w domu, czy jako element awaryjnego systemu podtrzymania energii w firmach, może stać się także źródłem zasilania wózków widłowych. Możliwości jest wiele.

Czytaj też:
Tuk-tuki w Indiach będą zasilane używanymi akumulatorami ze starych elektryków