Piesi na pasach. Miało być bezpieczniej, jest mniej bezpiecznie, katastrofa nowego prawa

Piesi na pasach. Miało być bezpieczniej, jest mniej bezpiecznie, katastrofa nowego prawa

Piesi na przejściu
Piesi na przejściu Źródło:Shutterstock / Photographee.eu
Katastrofa nowego prawa chroniącego pieszych na przejściach im dedykowanych. Miało być bezpieczniej, a jest nawet gorzej.

Przypomnijmy, nowe przepisy obowiązują od 1 czerwca 2021 roku. Piesi mają pierwszeństwo nie jedynie na samym przejściu dla pieszych. Już podczas wchodzenia na pasy, mając zamiar przez nie przejść, to pierwszeństwo zyskują. Mimo wielu kontrowersji, wydawało się, że nowe prawo zostało zrozumiane dobrze zarówno przez kierowców, jak i samych pieszych (nota bene, przepisy nałożyły na nich dodatkowe obowiązki zachowania szczególnej ostrożności).

Niestety, dane statystyczne przeczą temu, jakoby nowe prawo działało. Portal Autokult.pl dotarł do danych z Komendy Głównej Policji. Policyjne statystyki nie pozostawiają wątpliwości, że wypadków na przejściach dla pieszych i w ogóle wypadków z udziałem pieszych jest więcej.

Więcej wypadków na przejściach

Jak czytamy, od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2022 roku na przejściach dla pieszych doszło do 2638 wypadków z udziałem pieszych. Zginęło w nich 168 osób, a 2561 było rannych. Rok wcześniej, kiedy nowe prawo jeszcze nie obowiązywało, od początku czerwca 2020 roku do końca maja 2021 roku doszło do 2283 wypadków, ofiar było 148, a rannych 2218.

I więcej z udziałem pieszych w ogóle

Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem pieszych ogółem, nie tylko na przejściach dla pieszych, również jest gorzej. Jak podaje Autokult od 1 czerwca 2021 do 31 maja 2022 (w czasie obowiązywania nowego prawa) doszło do 5150 wypadków z udziałem pieszych (było 535 ofiar śmiertelnych i 4708 rannych). Rok wcześniej, przed wprowadzeniem nowego prawa, od 1 czerwca 2020 do 31 maja 2021 doszło do 4679 wypadków (było 547 ofiar i 4218 rannych).

Jedyna możliwość pozytywnego spojrzenia na te dane, to fakt, że w pierwszym okresie (od czerwca 2020 do końca maja 2021) ruch na drogach był mniejszy, z powodu pandemii.

Czytaj też:
Ten znak drogowy kierowcy traktują jak informację o parkingu. To niebezpieczne i... bardzo kosztowne

Źródło: Autokult.pl