Kraje UE poparły decyzję o końcu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku

Kraje UE poparły decyzję o końcu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku

rura wydechowa (zdj. ilustracyjne)
rura wydechowa (zdj. ilustracyjne) Źródło: Fotolia / WS-Design
Kraje UE zawarły porozumienie, dotyczące przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Kompromis obejmuje wycofywanie ze sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 r., wprowadzenie ETS w transporcie oraz utworzenie funduszu UE chroniącego obywateli przed kosztami wprowadzonej polityki – podaje Reuters.

Ministrowie środowiska 27 krajów Unii Europejskiej uzgodnili wspólne stanowiska w sprawie kluczowych ustaw mających na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Poparli ustawę Komisji Europejskiej, w której przyjęto 2035 rok jako datę zakazu sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych wyposażonych w silniki spalinowe na terenie Unii Europejskiej. Umowa między przedstawicielami krajów UE wskazuje, że prawdopodobnie propozycja stanie się prawem UE.

Pięć krajów oponowało, ale ustąpiły

Pięć krajów Włochy, Portugalia, Słowacja, Bułgaria i Rumunia zaproponowało ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 90 proc. do 2035 roku oraz o 100 proc. do 2040 roku. Ostatecznie poparto stanowisko Niemiec, które utrzymało datę 2035 roku. Jednocześnie Niemcy wniosły prośbę o weryfikację w 2026 roku możliwości wprowadzenia hybryd, jako aut neutralnych pod względem emisji spalin – podaje Reuters.

Ministrowie poparli nowy unijny rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla, który nałoży koszty emisji CO2 na paliwa wykorzystywane w transporcie i w budynkach. Według ustaleń ministrów decyzja powinna obowiązywać od 2027 roku, rok później niż pierwotnie planowano. W trakcie spotkania uzgodniono również utworzenie funduszu w wysokości 59 mld euro, który będzie chronił obywateli przed kosztami wprowadzanej w latach 2027-2032 polityki.

Czas zacząć budować infrastrukturę

W ramach podjętych decyzji o redukcji CO2 Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wzywa do podjęcia konkretnych działań w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Oliver Zipse, prezes ACEA i jednocześnie dyrektor generalny BMW, podkreślił: „Dla jasności sytuacji: przemysł motoryzacyjny w pełni przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest Europa neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 r. Jednak decyzja Rady rodzi istotne pytania, na które nie udzielono jeszcze odpowiedzi, takie jak: w jaki sposób Europa zapewni strategiczny dostęp do kluczowych surowców niezbędnych w e-mobilności”.

Jak informuje IBRM Samar, według ACEA niezbędnym elementem w procesie zakładanej transformacji jest zapewnienie odpowiednich warunków w tym rozwój ogólnoeuropejskiej infrastruktury do ładowania i uzupełniania paliwa w pojazdach oraz zapewnienie niezbędnych surowców.

Porozumienia ministrów krajów UE stanowią podstawę w nadchodzących negocjacjach z Parlamentem UE w sprawie ostatecznych ustaw.

Czytaj też:
Gromkie „nie” dla zakazu sprzedaży aut spalinowych. Oficjalnie już pięć krajów chce opóźnić dyrektywę UE

Źródło: Reuters / IBRM Samar
 0

Czytaj także