Samochody ciągną rynek dóbr luksusowych w Polsce. Sytuacja jest już lepsza od tej sprzed pandemii

Samochody ciągną rynek dóbr luksusowych w Polsce. Sytuacja jest już lepsza od tej sprzed pandemii

Maserati MC20 Cielo
Maserati MC20 Cielo Źródło: Maserati
Spośród dóbr luksusowych segment motoryzacyjny (samochody premium i luksusowe) okazał się najbardziej odporny na skutki Covid-19. W 2021 roku wzrost wartości sektora wyniósł 25,3 proc. To jedyny segment, którego wartość sprzedaży przekroczyła już wyniki sprzed pandemii – wskazuje raport KPMG.

W 2021 roku według raportu KPMG łączna wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wyniosła około 30 miliardów złotych. Największy segment – samochody premium i luksusowe – osiągnął największy wzrost wartości o 25,3 proc. do 20,5 mld zł. Jest to również jedyny segment, w którym wartość sprzedaży zwiększyła się o 23,4 proc. w porównaniu z wynikami sprzed pandemii (2019 r.).

Samochody ciągną rynek

„Wydatki konsumentów na produkty i usługi luksusowe okazały się wyższe niż przed pandemią, ale przyczynił się do tego wyłącznie jeden, największy segment – samochody premium i luksusowe” – podaje KPMG

Według raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju” w 2021 roku w Polsce liczba aut z segmentu premium wzrosła o 19 proc. rok do roku do 91,1 tys. egzemplarzy. Za 68 proc. sprzedanych aut odpowiadają trzy marki: BMW (24 tys. rejestracji), Mercedes (19,6 tys. rejestracji), Audi (19 tys. rejestracji). Kolejne miejsca przypadły Volvo (11 tys. egzemplarzy) i Lexusowi (6,2 tys. egzemplarzy). W porównaniu z wynikami w 2020 roku dużą dynamikę wzrostu wykazały również dwie marki: hiszpańska Cupra z dwudziestosiedmiokrotnym wzrostem sprzedaży oraz amerykańska Tesla, której wzrost był sześciokrotny.

W 2021 roku liczba rejestracji samochodów luksusowych wzrosła o 29 proc. rok do roku do 267 egzemplarzy. Sektor aut luksusowych stanowi 0,3 proc. rynku wolumenowego oraz 1,2 proc. wartości segmentu samochodów premium i luksusowych łącznie. Drugi rok z rzędu najwyższą sprzedaż wykazało Maserati ze wzrostem sprzedaży o 26,6 proc. rok do roku do 73 egzemplarzy. Kolejne miejsca zajęli producenci marek: Bentley (65 sztuk), Ferrari (45 sztuk) oraz Lamborghini (42 sztuki). Najniższą sprzedaż wykazały marki: Aston Martin (5 sztuk) i Cadillac (2 sztuki).

Zrównoważony rozwój to nowy prestiż

Według raportu KPMG 84 proc. ankietowanych przedstawicieli branży uważa, że zrównoważony rozwój zwiększa poziom prestiżu ich firm. W kwestiach środowiskowych oraz odpowiedzialności społecznej 65 proc. firm przykłada największą wagę do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Zerową emisję gazów cieplarnianych do 2030 r. (lub wcześniej) zamierza osiągnąć 26 proc. firm działających w branży, 39 proc. nie ustaliło konkretnej daty, a 36 proc. nie ma tego w planach. Ważny element tej strategii stanowi wykorzystanie ekologicznych materiałów z recyklingu.

Ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz przejście na elektromobilność zapowiedziało już wielu producentów samochodów. Do 2024 oferta Lamborghini będzie obejmowała wyłącznie hybrydy typu plug-in. W stosunku do obecnego roku producent planuje obniżyć emisje dwutlenku węgla o 50 proc. Do 2026 roku Bentley zamierza produkować wyłącznie hybrydy typu plug-in, a od 2030 roku tylko elektryki. Tę samą decyzję podjął Aston Martin, który zapowiedział zelektryfikowanie modeli. Włoski producent Ferrari zadeklarował, że portfolio marki do 2030 roku w 80 proc. będą stanowiły modele elektryczne i hybrydowe.

Tesla była pierwszą marką premium, która zaprezentowała wnętrze auta wykończone z innych materiałów niż skóra, zaś Bentley eksperymentował ze skórą pochodzącą ze skórek winogron.

Przybywa w Polsce osób zamożnych

Mimo pandemii Covid-19 liczba osób zamożnych w Polsce nadal rośnie. Według raportu KPMG w 2020 roku liczba osób zamożnych, których miesięczne dochody wynoszą pow. 20 tys. zł, wzrosła do 284 tys. osób (+7 proc.), łączne dochody w grupie wzrosły o 15,1 proc. do 201 mld. Liczba osób bogatych, których przeciętne zarobki przekraczają 50 tys. zł miesięcznie, wzrosła do 77,1 tys. (+11,6 proc.). W całym 2020 łączny dochód tej grupy był o 20 proc. większy niż w 2019 roku i osiągnął wynik 124 mld zł.

Grupę docelową dla branży dóbr luksusowych stanowią również „osoby bardzo bogate” o dochodach rocznych przewyższających 1 mln zł brutto. W 2020 roku w porównaniu do roku poprzedniego liczba osób w grupie wzrosła o 10,3 proc., średnie miesięczne zarobki wyniosły 216 tys. miesięcznie, a dochody wzrosły o 23,8 proc.

Na koniec 2020 roku liczba osób zaliczanych do HNWI (High Net Worth Individuals), których majątek netto wynosi minimum 1 mln dolarów, zwiększyła się o 14,6 tys. osób do 149 tys. Ponad 91 proc. osób z grupy dysponuje majątkiem 1-1,5 mln dolarów. W Polsce liczebność wymienionej grupy przewyższa takie kraje jak: Portugalia, Finlandia, Grecja oraz Czechy.

Czytaj też:
Z wiatrem we włosach. Premiera nowego Maserati MC20 Cielo

Źródło: KPMG