Elon Musk ma kłopoty, przejściowe, ale ma. Gigafabryka w Niemczech, po 3 miesiącach od uruchomienia, właśnie ma przestój. Pandemia Covid-19 na dłużej wyłączyła zakład pod Szanghajem. Produkował Tesle, ale nie tak wydajnie, jak się tego spodziewano.
Efekt przyszedł od razu. Tesla przestała być światowym liderem w produkcji elektryków. Na pierwszym miejscu zastąpił ją chiński BYD, choć sam Elon Musk w jednym z wywiadów mówił, że pierwszym koncernem, który dogoni jego firmę będzie raczej Volkswagen.
Brak 100 tys. aut
Jak pokazują dane, w pierwszym półroczu 2022 roku chiński BYD sprzedał 506 868 aut wyłącznie elektrycznych. Wynik Tesli to o 99 999 mniej, firma dostarczyła 406 869 aut. Modele BYD zajęły połowę miejsc w czołowej dziesiątce elektryków sprzedawanych na świecie.
Dane publikuje serwis CleanTecnica. Po firmach BYD i Tesla, na trzecim miejscy uplasowała się firma SAIC (253 624 samochody), a na czwartym Grupa Volkswagen (212 524 auta). Domknięcie pierwszej piątki zawdzięczamy koncernowi Hyundai-Kia (186 821 samochodów elektrycznych).
Musk zaczyna oszczędzać
Sprzedaż Tesli spadła radykalnie w II kwartale 2022 roku. Pierwszy kwartał był rekordowy (310 000 aut), w drugim doszło do załamania z wymienionych już powodów.
Co na półroczne wyniki Elon Musk? Wciąż wierzy w roczny plan 1,5 mln dostarczonych Tesli. Dostrzega jednak, że idzie kryzys. Wykorzysta więc więcej pracowników tymczasowych, a pracowników etatowych zredukował już o 10 proc.