Klasyk Volkswagena udoskonalony. Jak zmieniono silnik 1.5 TSI?

Klasyk Volkswagena udoskonalony. Jak zmieniono silnik 1.5 TSI?

Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc Źródło: VW
Wyższa wydajność i niższa emisja spalin: Volkswagen ulepszył swój najlepiej sprzedający się na świecie silnik benzynowy 1.5 TSI.

Najnowsza odmiana, nazwana TSI Evo2, już wkrótce trafi do pierwszych samochodów w Europie. Jednostka umożliwia zmniejszenie zarówno zużycia paliwa, jak i emisji CO2. Kompaktowy czterocylindrowy silnik będzie początkowo dostępny w wersji o mocy 150 KM, a wkrótce pojawią się kolejne warianty 1.5 TSI Evo2. Pierwszym modelem, w którym pojawi się nowa jednostka będzie T-Roc. Do końca roku silnik TSI Evo2 będzie wprowadzany również w innych modelach.

Nowości w silniku 1.5 TSI Evo2 w skrócie

W najnowszym etapie ewolucji jednostki 1.5 TSI EA 211, inżynierowie ds. rozwoju przenieśli trójdrożny katalizator oraz filtr cząstek stałych do jednego modułu kontroli emisji umieszczonego blisko silnika, co pozwoliło poprawić jego wydajność. Ze względu na zmniejszone zapotrzebowanie na metale szlachetne to kolejny krok na drodze zrównoważonego rozwoju. Ułatwi także spełnienie przyszłych standardów emisji.

Kluczową cechą technologiczną zmniejszającą zużycie paliwa w 1,5 l Evo2 jest ulepszony system zarządzania pracą cylindrów ACTplus – wspólne dzieło inżynierów z Wolfsburga i Salzgitter. Usprawniono proces aktywacji i dezaktywacji dwóch cylindrów, by praca silnika była możliwie jak najbardziej płynna. Proces spalania w trybie pracy dwucylindrowej został zoptymalizowany, co pozwoliło na rozszerzenie zakresu roboczego systemu. Z ACTplus drugi i trzeci cylinder nie pracują, gdy silnik nie jest mocno obciążony. Dla kierowcy oba tryby są właściwie nie do odróżnienia. Gdy środkowe cylindry są wyłączone zwiększana jest wydajność cylindrów aktywnych, a straty spowodowane tarciem są minimalne. Wystarczy wcisnąć pedał gazu, by aktywować wszystkie cylindry.

Oprócz turbosprężarki o zmiennej geometrii, w 1.5 TSI znajdziemy również inne zaawansowane technologicznie podzespoły: układ wtryskowy wytwarzający ciśnienie dochodzące do 350 barów, ściany cylindrów z powłoką zmniejszającą tarcie, a tłoki z kanałami chłodzącymi umożliwiają optymalizację spalania i zwiększenie wydajności.

Koncepcja zorientowana na przyszłość

Silniki TSI Evo2 zostały zaprojektowane z myślą o pracy z paliwami z dodatkiem biokomponentów – to również zapewnia gotowość do spełnienia przyszłych wymagań. Ponadto są odpowiednie dla różnych poziomów hybrydyzacji: na przykład w koncepcji plug-in moc systemu może dochodzić do 272 KM.

Kompaktowe silniki TSI z rodziny EA 211 są globalnymi bestsellerami od 2012 roku. Każdego roku Volkswagen produkuje ich ponad cztery miliony w jedenastu lokalizacjach na trzech kontynentach.

Czytaj też:
Tym autem Volkswagen chce pokonać konkurencję. Jest nowy Amarok

Źródło: Volkswagen