Land Cruiser i Hilux będą jeździć na zużyty olej spod frytek

Land Cruiser i Hilux będą jeździć na zużyty olej spod frytek

Toyota Hilux i Land Cruiser
Toyota Hilux i Land Cruiser Źródło: Toyota
Silniki wysokoprężne Land Cruisera i Hiluxa w europejskiej specyfikacji zostaną przystosowane do oleju napędowego HVO100, które nie jest wytwarzane z paliw kopalnych – opiera się na odpadach z przemysłu spożywczego i może tworzyć obieg zamknięty dwutlenku węgla.

Terenowe modele Toyoty – Land Cruiser i produkowany na europejski rynek Hilux, otrzymają silniki wysokoprężne kompatybilne z olejem napędowym HVO100. Paliwo to jest całkowicie niezależne od paliw kopalnych – pochodzi ze źródeł odnawialnych, takich jak zużyty olej kuchenny, czy inne odpady spożywcze i roślinne. Land Cruiser i Hilux dołączą do użytkowych vanów z rodziny Proace, które już teraz mogą korzystać z tego rozwiązania.

Odnawialny olej napędowy o ograniczonej emisji CO2

HVO100 to syntetyczny odnawialny olej napędowy, który ma takie same właściwości chemiczne jak zwykły diesel. HVO, czyli uwodorniony olej roślinny, może być mieszany jako składnik odnawialny ze zwykłym olejem napędowym lub sprzedawany w czystej postaci jako HVO100. Do jego produkcji można wykorzystać m.in. tłuszcz zwierzęcy, odpady z przemysłu spożywczego, w tym z przetwórstwa ryb czy produkcji oleju spożywczego, a także olej spożywczy z recyklingu. Surowce te są klasyfikowane jako produkty resztkowe i zostały uznane w regulacjach prawnych za zrównoważone źródła energii.

Toyota Hilux i Land Cruiser

HVO100 spełnia europejski standard jakości EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych. Ma wyższą liczbę cetanową (c80) niż standardowy olej napędowy, co powoduje, że przebieg procesu spalania jest bardziej sprawny i regularny, a emisja spalin niższa. Ponadto HVO100 odznacza się niższą zawartością siarki i aromatów.

Rośnie dynamika europejskiego rynku

Paliwo HVO100 staje się coraz popularniejsze na stacjach benzynowych w Europie. Punktów, w których można zatankować ten rodzaj oleju napędowego, jest już około 1000 – głównie w Belgii, Danii, Finlandii, Estonii, Holandii, Norwegii, Szwecji oraz na Litwie i Łotwie. W ostatnich latach rośnie zarówno jego podaż, jak i zainteresowanie klientów. Według prognoz jego produkcja wzrośnie z obecnego pułapu 4 milionów ton rocznie do około 15,5 miliona ton w 2030 roku.

Toyota Hilux i Land Cruiser

Niskoemisyjne paliwo niewymagające zmiany przyzwyczajeń kierowców

Korzystanie z oleju napędowego HVO100 nie wymaga od kierowców zmiany przyzwyczajeń ani stylu jazdy. Tankuje się je tak samo jak konwencjonalne paliwo.

Toyota Hilux i Land Cruiser

Główną zmianą techniczną w stosunku do obecnych pojazdów jest dostosowanie układu wtrysku paliwa do zwiększonej objętości oleju napędowego. Jest to konieczne, ponieważ HVO100 ma mniejszą gęstość niż standardowy diesel. Zmiana ta nie wpływa na zdolność pojazdu do zasilania standardowym olejem napędowym, więc na co dzień może być używany każdy rodzaj paliwa dla silników Diesla. W wyniku zastosowania HVO100 i dostosowania do niego układu wtryskowego w niewielkim stopniu wzrasta maksymalna moc silnika.

Toyota Hilux i Land Cruiser w nowej specyfikacji będą produkowane od pierwszego kwartału 2023 roku.

Czytaj też:
Toyota Hilux GR Sport w przedsprzedaży. To pick-up inspirowany zwycięstwami w Rajdzie Dakar

Źródło: Toyota