Czy i jak w Polsce wolno jeździć lewym pasem? Przyglądamy się przepisom

Czy i jak w Polsce wolno jeździć lewym pasem? Przyglądamy się przepisom

Autostrada A2
Autostrada A2 Źródło: GDDKiA
3000 zł mandatu. Tyle może kosztować jazda lewym pasem, tam gdzie nie jest to dozwolone. Sprawdź w jakich okolicznościach poruszanie się „drugą stroną” jezdni jest zgodne z prawem, a kiedy za wszelką cenę powinieneś trzymać się prawej krawędzi.

W Polsce ruch prawostronny obowiązuje od okresu międzywojennego, wcześniej obowiązywał w zaborze pruskim i rosyjskim, przy czym o ile kodeks drogowy z 1921 r. wprowadził ogólnie ruch prawostronny, o tyle jego wprowadzanie trwało do 30 września 1922 r., kiedy objęto nimi samochody w Krakowie. Pomimo tego faktu, wielu kierowców z lubością porusza się na drogach dwupasmowych stale właśnie lewym pasem. Czy mogą grozić za to jakieś konsekwencje?

Przepisy są bardzo jasne

Redaktorzy portalu Moto.pl zwracają uwagę na hipotetyczną sytuację – kierowca rezygnuje z jazdy prawym pasem, który okazuje się być dziurawy. Zajmuje przez dłuższy czas lewą stronę drogi, ale zatrzymuje go policja, wręczając mandat w wysokości 3 tys. zł. Czy policjanci mają do tego prawo?

O takiej sytuacji mówi właściwie art. 16 Prawa o ruchu drogowym. Jego zapis brzmi następująco:

  • 1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
  • 2. Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze.
  • 3.Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.
  • 4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
  • 5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
  • 6. Kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
  • 7. Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33 obowiązki i zakazy dotyczące kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną ust. 1.

Oznacza to zatem, ze polskie prawo drogowe nakazuje jazdę właśnie prawym pasem, zawsze kiedy jest to możliwe. Istnieją jednak wyjątki od takiej sytuacji.

Kiedy można jechać lewym pasem?

Jak podsumowuje Moto.pl istnieją tylko trzy sytuacje, w których pojazd może poruszać się lewym pasem:

  • gdy jego kierowca rozpoczął manewr wyprzedzania,
  • na prawym pasie ruch zwolnił i pojawiła się duża ilość samochodów,
  • kierujący planuje wykonać manewr, który jest dozwolony tylko z pasa lewego.

Czy policja może zatem odstąpić od karania kierowcy, który jechał lewym pasem? To zależy. Oczywiście należy pamiętać, że przepisy nie są idealne. Dodatkowo zaleca się, by policja indywidualnie rozpatrywała przypadki. Jeśli kierowca jechał lewym pasem, bo prawy był w słabym stanie technicznym, czy koleiny w trakcie jazdy w deszczu mogły grozić wypadkiem, należy tę argumentację przedstawić funkcjonariuszom. Policjanci powinni wówczas odstąpić od ukarania kierowcy. Jeśli jednak tak się nie stanie, można zawsze dochodzi swoich praw przed sądem.

Czytaj też:
Na polskich drogach nigdy nie będzie lepiej. Oto dlaczego sami Polacy są temu winni

Źródło: Moto.pl