Europejscy przedsiębiorcy przestali inwestować we flotę dostawczaków. Sprzedaż w dół

Europejscy przedsiębiorcy przestali inwestować we flotę dostawczaków. Sprzedaż w dół

Toyota Proace City
Toyota Proace City Źródło:Toyota
Dane z I półrocza 2022 roku w Unii Europejskiej wskazują, że w kategorii pojazdów użytkowych – dostawczych, ciężarówek i autobusów – mamy do czynienia z kryzysem.

Od stycznia do czerwca 2022 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej spadła o 20,3 proc. Jest to już dwunasty miesiąc spadku z rzędu – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W czerwcu 2022 roku na terenie Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 144 210 nowych pojazdów użytkowych, 22,5 proc. mniej (rok do roku). Samochody ciężarowe i autobusy odnotowały wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Spadek sprzedaży samochodów dostawczych negatywnie wpłynął na ogólne wyniki. Segment ten stanowi 80 proc. wszystkich rejestracji pojazdów użytkowych. Kluczowe rynki UE odnotowały dwucyfrowe straty, a cztery poniosły znaczne straty, przyczyniając się do spadku w regionie: Hiszpania (-26,9 proc.), Niemcy (-26,1 proc.), Francja (-20,9 proc.) i Włochy (-21,3 proc.). Wynik Polski to 8 435 zarejestrowanych pojazdów, o 15,2 proc. mniej (rok do roku).

W I półroczu 2022 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w UE spadła o 20,3 proc., do 817 090 egzemplarzy. Większość krajów, w tym cztery największe rynki regionu, odnotowało dwucyfrowe spadki. Największy miała Hiszpania (-30,4 proc.), następnie Francja (-22,1 proc.) i Niemcy (-18,8 proc.). Włochy poniosły mniejszą stratę (-10,3 proc.).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

Według danych ACEA, czerwcowe rejestracje nowych samochodów dostawczych w UE zmniejszyły się o 26,8 proc., co daje łącznie 115 080 sztuk. Negatywne wyniki w całym regionie znalazły odzwierciedlenie na czterech głównych rynkach: Hiszpanii (-32,4 proc.), Niemczech (-31,6 proc.), Włoszech (-25,3 proc.) i we Francji (-21,9 proc.). W Polsce w tym miesiącu wydziały komunikacji zarejestrowały 5 524 pojazdy, o 24,1 proc. mniej w relacji do czerwca ubiegłego roku.

W I półroczu 2022 roku sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE spadła o 23,9 proc. do 653 731 sztuk. Większość europejskich rynków odnotowała w omawianym okresie spadki, a dodatnie wyniki zaobserwowano jedynie na Cyprze (+7,1 proc.), Łotwie (+6,0 proc.) i na Słowacji (+10,9 proc.). Cztery główne rynku skurczyły się, przy czym największy spadek stał się udziałem Hiszpanii (-35,4 proc.). Według danych ACEA do końca maja w Polsce zarejestrowano 31 570 egzemplarzy nowych samochodów dostawczych, o 18,3 proc. mniej niż przed rokiem.

Nowe pojazdy ciężarowe o masie 16 t i większej

W czerwcu 2022 roku – zgodnie z danymi Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów – w Unii Europejskiej sprzedano 22 482 nowe ciężarówki o 4,6 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Największy wzrost zaobserwowano w Chorwacji (+56,3 proc.). Trzy z czterech głównych rynków w tym segmencie pojazdów miały dodatnie wyniki: Hiszpania (+30,8 proc.), Włochy (+10,2 proc.), Niemcy (+0,1 proc.). Francja odnotowała spadek o 8,2 proc. Polska, która jest największym rynkiem pojazdów ciężarowych o masie 16 t i większej w Europie Środkowej – przyczyniła się do pozytywnych wyników regionu, odnotowując dwucyfrowy wzrost o 10,4 proc. do 2 559 zarejestrowanych egzemplarzy.

W I półroczu 2022 roku liczba rejestracji nowych ciężkich pojazdów użytkowych w całej UE nieznacznie wzrosła o 0,4 proc. i wyniosła 128 501 sztuk. Cztery największe rynki Europy Zachodniej wykazały mieszane wyniki. Wzrost odnotowały Hiszpania (+5,9 proc.) i Francja (+2,6 proc.), a spadek zaobserwowano w Niemczech (-3,3 proc.). We Włoszech rejestracje utrzymały się na tym samym poziomie, co w I półroczu 2021 roku. W Polsce w tym okresie zarejestrowano 14 417 pojazdów, o 2,8 proc. mniej rok do roku.

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t

W czerwcu 2022 r. liczba rejestracji średnich i ciężkich samochodów użytkowych w UE wzrosła o 2,2 proc. do 26 736 sztuk. Największe rynki Europy Zachodniej uzyskały mieszane wyniki: Hiszpania (+25,6 proc.), Włochy (+5 proc.), Francja (-10,9 proc.), Niemcy (-4,2 proc.). W Polsce w czerwcu do baz danych trafiło 2 802 pojazdy, o 11,1 proc. więcej.

W I półroczu 2022 r. w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 150 137 nowych średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, co stanowi spadek o 2,5 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Wśród głównych rynków, tylko Hiszpania może pochwalić się 5,1 proc. wzrostem. Największy spadek odnotowały Niemcy (-7,6 proc.), następnie Francja (-1,5 proc.) i Włochy (-1,1 proc.).

Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary powyżej 3,5 t

W czerwcu liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów w UE spadła o 8,7 proc., osiągając poziom 2394 sztuk. Niektóre kraje w regionie odnotowały trzycyfrowe wzrosty - Portugalia (+953,1 proc.), Słowenia (+800,0 proc.), Czechy (+172,3 proc.). Cztery kluczowe rynki Europy Zachodniej miały mieszane wyniki: Hiszpania (+2,5 proc.), Francja (-27,1 proc.), Niemcy (-36,7 proc.), Włochy (+27,4 proc.). Czerwiec przyniósł 109 rejestracji w Polsce (-27,3 proc.).

W I półroczu 2022 roku sprzedaż nowych autobusów i autokarów w całej UE wzrosła o 2,8 procent do 13 222 pojazdów. Cztery główne rynki odnotowały mieszane wyniki: Hiszpania (+46,2 proc.), Francja (+0,2 proc.), Niemcy (-20,5 proc.), Włochy (-10,5 proc.). W danym okresie w Polsce zarejestrowano 605 egzemplarzy (-8,9 proc.).

Czytaj też:
Tym modelem Toyota zawojowała rynek. Jego popularność wciąż rośnie

Źródło: ACEA, IBRM Samar