Na przekór mitom: średnia wieku aut w Ukrainie zmalała, a nie wzrosła

Na przekór mitom: średnia wieku aut w Ukrainie zmalała, a nie wzrosła

Samochody z ukraińskimi blachami
Samochody z ukraińskimi blachami Źródło: Shutterstock
Zespół Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy dokładnie sprawdził, jakie zmiany zaszły na rynku od początku roku i jak „zerowa” odprawa celna odmłodziła ukraińską flotę samochodów. Podstawą analizy były dane statystyczne platformy Automoto.ua, która zbiera ogłoszenia o sprzedaży wszystkich pojazdów ze 100 serwisów samochodowych na Ukrainie.

Jak czytamy, na początku 2022 roku średni wiek aktywnej części rynku motoryzacyjnego na Ukrainie, czyli samochodów sprzedawanych przez Ukraińców w internecie, wynosił 17,4 roku. Przed rozpoczęciem wojny wskaźnik ten sięgał 16,5 roku, ale pod koniec lutego 2022 roku gwałtownie wzrósł do 19 lat. Zdaniem IBRM Ukrainy (cytowanego przez IBRM Samar), mogły do tego doprowadzić turbulencje na rynku.

W marcu znaczna liczba samochodów opuściła rynek, a aktywność na nim przeniosła się do regionów zachodnich. Miliony Ukraińców ewakuowały się własnymi samochodami z niebezpiecznych obszarów i nie myślały o kupnie nowych. Niektórzy właściciele próbowali pilnie sprzedać swój pojazd, aby szybko uzyskać pieniądze.

Jeszcze w tym samym miesiącu sytuacja ustabilizowała się, a rynek wrócił do normalnych parametrów – średni wiek samochodów osobowych ponownie wyniósł 16,5 roku. Pod koniec kwietnia, po przyjęciu tzw. „zerowej” odprawy celnej, średni wiek używanych aut wzrósł do 17,3 roku. Eksperci IBRM Ukrainy uważają, że może to być konsekwencją wejścia na rynek części „świeżych” importowanych aut z najbardziej przystępnej kategorii cenowej, a także starych samochodów, w miejsce których Ukraińcy sprowadzali nowsze z zagranicy.

Jednak już w maju średni wiek aut zaczął spadać, by w ostatnim tygodniu czerwca osiągnąć minimum: 14,7 roku. Ogólnie średni wiek używanych samochodów spadł o 1,5 roku: z 16,7 roku w lutym do 15,2 roku w czerwcu. Wbrew obiegowym opiniom „zerowa” odprawa celna nie „postarzyła” oferty na ukraińskim rynku samochodowym, ale ją „odmłodziła”.

Mniej starych samochodów

Ważne jest porównanie struktury wiekowej oferty na rynku. Zarówno w lutym, jak i w kwietniu i czerwcu większość Ukraińców oferowała do sprzedaży samochody wyprodukowane w latach 2005-8. W lutym zostało 26,3 proc. ogólnej liczby takich ogłoszeń. W kwietniu - już 26,7 proc., a w czerwcu - 28,4 proc. Zamiast tego zaczął spadać udział starych samochodów w wieku powyżej 30 lat: z 11,6 proc. w lutym do 7,8 proc. w czerwcu.

Oznacza to, że wraz z zapełnieniem ukraińskiego rynku używanymi samochodami z zagranicy, sprowadzanymi w ramach „zerowej” odprawy celnej, udział najstarszych aut powyżej 30 roku życia zmniejszył się o prawie jedną trzecią, natomiast wzrósł udział aut nowszych.

Volkswagen i BMW zastępują Ładę

Według ekspertów IBRM Ukrainy od początku roku średnia cena używanych samochodów spadła o prawie 25 proc., czyli o 1 tys. dolarów. Oznacza to, że Ukraińcy mieli możliwość zakupu lepszego samochodu za te same pieniądze. Potwierdzają to inne statystyki: udział zachodnich marek w rynku wzrósł, a ich średni wiek spadł, a co najważniejsze - liczba sowiecko-rosyjskich „VAZów” znacznie spadła.

Tak więc w czerwcu Ukraińcy oferowali do sprzedaży o 6 proc. więcej samochodów Volkswagena, a ich średni wiek obniżył się o 0,6 roku. Zamiast tego udział produktów ze znaczkiem „VAZ” spadł z 13,2 proc. do 9,3 proc. Aut tej marki sprzedano w czerwcu o 28,5 proc. mniej niż w lutym.

Czytaj też:
Niemcy wyprodukują mniej aut. Powodem braki w dostawach gazu

Źródło: IBRM Samar, IBRM Ukrainy