Lekkie samochody użytkowe pełnią ważną rolę w zaopatrzeniu sklepów, punktów usługowych i firm na gęsto zabudowanych terenach, w tym w centrach miast. Ich rola jest tak duża, że stanowią około 60 proc. całej floty pojazdów użytkowych. Dlatego ich elektryfikacja może znacząco przyczynić się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.
Głównym problemem w popularyzacji elektrycznych aut użytkowych są dodatkowe koszty związane z transformacją energetyczną transportu. Dotyczy to zarówno małych i średnich firm, które muszą się mierzyć z dłuższym czasem ładowania oraz wyższymi cenami zakupu aut elektrycznych w porównaniu z konwencjonalnymi odpowiednikami, jak i całego społeczeństwa w związku z koniecznymi inwestycjami infrastrukturalnymi.
Toyota chce powalczyć ceną
Nowy model opracowany przez Toyotę i jej partnerów ma być niedrogi i odpowiadać na potrzeby małych i średnich firm. Dlatego każde z czterech przedsiębiorstw wniesie do współpracy swoje atuty. Za planowanie produktu będzie odpowiedzialne CJPT, a Toyota, Suzuki i Daihatsu wspólnie opracują bateryjny napęd elektryczny dostosowany do lekkiego auta użytkowego. Suzuki i Daihatsu skorzystają ze swojego doświadczenia w projektowaniu i produkcji małych samochodów, a Toyota dostarczy swoje know-how w dziedzinie zelektryfikowanych napędów.
Nowy model zostanie wprowadzony na rynek w 2023 roku i będzie używany m.in. w programach popularyzacji bezemisyjnego transportu w Tokio i w prefekturze Fukushima. Potem na całym świecie
Elektryczne użytkowe vany Toyoty w Europie
Na europejskim rynku Toyota wprowadziła już do sprzedaży dwa użytkowe modele z napędem elektrycznym – średniej wielkości Proace'a Electric i kompaktowego Proace'a City Electric.
Toyota Proace Electric jest napędzana elektrycznym silnikiem o mocy 136 KM i momencie obrotowym 260 Nm, zasilanym przez baterie o pojemności 50 lub 75 kWh, które zapewniają zasięg odpowiednio 211 lub 303 kilometrów na jednym ładowaniu (WLTP). Proace City Electric otrzymał ten sam silnik 136 KM oraz baterię trakcyjną 50 kWh, a jego zasięg to 260 km (WLTP).
Większy model jest dostępny w trzech długościach nadwozia i trzech wersjach wyposażenia. Może mierzyć 4,6 m, 4,9 m lub 5,3 m długości, a w dwóch większych odmianach mieści trzy europalety. Proace City Electric ma w ofercie dwie długości nadwozia i dwie wersje wyposażenia. Nadwozie Standard ma 4,4 m długości i zapewnia do 3,3 m3 przestrzeni ładunkowej, zaś wersja Long mierzy 4,75 m długości i mieści do 3,9 m3 ładunku.
Czytaj też:
Tym modelem Toyota zawojowała rynek. Jego popularność wciąż rośnie