Polskie firmy weszły w tryb oczekiwania. Dowodzi tego jeden wskaźnik

Polskie firmy weszły w tryb oczekiwania. Dowodzi tego jeden wskaźnik

Fiat Doblo Van
Fiat Doblo Van Źródło:Stellantis
Firmy, które się rozwijają, rozwijają też flotę samochodów. Tymczasem polskie przedsiębiorstwa wyczekują rozwoju sytuacji, bo przestały kupować zarówno auta osobowe, jak i świadczące o chęci powiększania biznesów dostawczaki.

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w lipcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 723 samochody dostawcze, o 14,9 proc. mniej niż rok wcześniej i o 14,45 proc. mniej niż w czerwcu 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 36 278 samochodów dostawczych, o 17,9 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Jak czytamy w analizie Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, 5 z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Isuzu, o 41,33 proc. Największy spadek zanotował Citroen – o 54,78 proc.

Renault liderem rynku

Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 8 462 auta tej marki, o 3,43 proc. więcej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 23,33 proc.

Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 069 sztuk, o 8,47 proc. mniej niż w 2021 r. Udział marki w rynku wyniósł 13,97 proc. Na trzecim miejscu jest Iveco. W 2022 r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 4 207 pojazdów dostawczych, o 3,65 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,60 proc. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, a na piątej pozycji uplasował się Mercedes.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master. Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily, na trzeciej Mercedes Sprinter, a na czwartej Ford Transit. Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit Custom.

Czytaj też:
Nowy i tani użytkowy van od Toyoty i jej partnerów. Ma zrewolucjonizować rynek

Źródło: IBRM Samar