Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, właściciel PGD, drugiej co do wielkości grupy dealerskiej w Polsce, finalizuje zakup 100 proc. udziałów w spółce Renault Retail Group Warszawa (RRG Warszawa).
Jak czytamy, Renault i Holding 1 podpisały już list intencyjny, a obecnie przygotowywany jest wymagany polskim prawem antymonopolowym wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dokumenty mają zostać złożone jeszcze w sierpniu 2022 roku. Jeśli UOKiK wyrazi zgodę, to zgodnie z planem cała transakcja zostanie sfinalizowana do końca listopada 2022 roku.
Grupa PGD z poważnym wzmocnieniem
IBRM Samar informuje, że to będzie jedno z największych, o ile nie największe, przejęcie w historii polskiego rynku dealerskiego. W rękach RRG Warszawa znajduje się bowiem na terenie stolicy pięć obiektów. Wszystkie z nich zapewniają serwis mechaniczny, trzy mają dodatkowo serwis blacharsko-lakierniczy, a cztery salony prowadzą sprzedaż nowych samochodów. W ubiegłym roku spółka RRG Warszawa sprzedała 5 064 samochody marek Renault i Dacia. Z kolei należąca do Holdingu 1 Grupa PGD dostarczyła w ubiegłym mroku klientom 17 155 aut, o 19,91 proc. więcej w stosunku do roku poprzedniego. Łączna obie grupy dealerskie sprzedały zatem 22 219 pojazdów. To więcej niż w minionym roku sprzedał lider zestawienia największych dealerów i grup dealerskich w Polsce, czyli Grupa Cichy-Zasada, liczona łącznie ze spółką Sobiesław Zasada Automotive (20 583 sprzedanych aut, minus 3,2 proc. rok do roku).
Oczywiste jest, że Grupa PGD dąży do odzyskania utraconej kilka lat temu pozycji lidera polskiego rynku. Temu celowi służy także m.in. wejście kilka miesięcy temu na rynek dolnośląski poprzez uruchomienie autosalonów Forda i Mitsubishi we Wrocławiu i okolicach. Z kolei w Krakowie PGD oddał w tym roku do użytku kolejną placówkę Hyundaia. Warto też dodać, że w RRG Warszawa zatrudnione jest 314 osób. To spowoduje radyklany wzrost zatrudnienia w Holding 1, gdzie według danych firmy pracuje obecnie blisko 1 600 osób, z czego około 980 w samej Polskiej Grupie Dealerskiej.
Salony na sprzedaż
Renault sprzedaje swoje salony prywatnym przedsiębiorcom nie tylko w Polsce. Według informacji IBRM Samar, we Francji RRG (Renault Retail Group) sprzedała kilka oddziałów w 2020 i 2021 roku i ogłosiła nowy plan sprzedaży rozłożony na lata 2022 i 2023. Od 2021 r. RRG sprzedawała też przedstawicielstwa: na Słowacji (1 oddział), w Wielkiej Brytanii (4 oddziały), we Włoszech (2 oddziały), w Austrii (2 oddziały), Hiszpanii (8 oddziałów) oraz w Irlandia (2 oddziały). W Belgii i Luksemburgu (6 oddziałów) transakcja ma zostać sfinalizowana do końca września 2022 roku, a w Portugalii (6 oddziałów) - do końca 2022 r.
Ścisłe związki z Renault
Przejęcie przez Holding1 salonów producenckich Renault w Warszawie nie będzie pierwszym związkiem Grupy z francuskim markami. Od 2011 roku, spółka Euromotor, wchodząca w skład Grupy PGD, prowadzi salon marek Renault i Dacia w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji. Grupa PGD sprzedaje ponadto w Polsce auta marek Nissan i Mitsubishi, a więc firm będących w sojuszu z Renault. To jednak nie wszystko, działalność spółki car-sharingowej Traficar, również należącej do Holdingu 1 opiera się od kilku lat na samochodach marki Renault. We flocie Traficara można obecnie wypożyczyć na minuty modele Renault Clio, Renault Zoe oraz Dacia Sandero i Dacia Spring. W ofercie tego operatora są także dostawcze modele: Dacia Dokker, Renault Kangoo Z.E. i Renault Master.
Planowaną transakcję potwierdził IBRM Samar Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy grupy Renault w Polsce i krajach bałtyckich. Przedstawiciele Holdingu 1 jeszcze nie skomentowali sprawy.
Czytaj też:
Jest ranking największych polskich dealerów samochodów. Kto na czele Top 50?