Słaby czas dla kupujących, słaby także dla sprzedających

Słaby czas dla kupujących, słaby także dla sprzedających

Salon samochodowy Lexusa
Salon samochodowy Lexusa Źródło:Lexus
Rynek motoryzacyjny nie chce się odbić od dna. Wciąż spada liczba zarejestrowanych samochodów. Co nas czeka w najbliższych miesiącach?

Jak podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t spadła w sierpniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po ośmiu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

To już czternasty z rzędu spadek sprzedaży r/r. Jego przyczyny są od miesięcy wciąż te same: brak możliwości szybkiej realizacji zamówień, wynikający z ograniczeń produkcyjnych, będących pokłosiem mniejszej dostępności mikroprocesorów i wpływającej na opóźnienia w produkcji komponentów; ograniczona dostępność niektórych surowców; zakłócenia w łańcuchach dostaw.

Najnowsze dane wskazują, iż dostępność komponentów poprawia się, co sprzyjać będzie zwiększeniu tempa dostaw, a co za tym idzie realizacji złożonych zamówień. Poprawa ta nie oznacza jednak końca problemów producentów. Przeciwnie, te mogą się w najbliższym czasie nawarstwiać.

Główną przeszkodą w sprzedaży staną się: rosnące ceny aut i wysokie stopy procentowe, co przełoży się na rosnący gwałtownie poziom rat i coraz cieńszy portfel klientów, będący wynikiem wysokiego poziomu inflacji, trudna sytuacja gospodarcza oraz niepokój związany z wojną za naszą wschodnią granicą.

Prognoza IBRM Samar na 2022 rok zakłada rejestrację 430 tys. samochodów osobowych oraz 65 tys. dostawczych. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.

Auta do 3,5 tony

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w sierpniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 38 464 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 0,79 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 2,44 proc. mniej niż w lipcu 2022 roku. Dane skumulowane (321 861 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 11,57 proc.

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 7,14 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 28,47 proc.

Rynek aut osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 754 samochody osobowe, o 1,61 proc. więcej niż rok wcześniej i o 2,73 proc. mniej niż w lipcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 280 873 samochody osobowe, o 10,61 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W sierpniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,19 proc. Udział firm osiągnął poziom 69,81 proc.

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 9,03 proc., największy spadek zanotował Fiat, o 30,40 proc.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia. Na czwartej pozycji był Volkswagen, a na piątej pozycji Hyundai.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Kia Sportage oraz Toyota Yaris, następnie Toyota RAV4, a za nią Dacia Duster.

Czytaj też:
Samochody nie sprzedają się przez kryzys. A wkrótce dojdą nowe kłopoty, z portfelami Polaków

Źródło: IBRM Samar