Co piąte auto kupowane w Polsce to samochód z wyższej półki. Ale jest jeden kłopot

Co piąte auto kupowane w Polsce to samochód z wyższej półki. Ale jest jeden kłopot

Salon Audi
Salon Audi Źródło: Audi
Nawet samochody z wyższej półki mają w Polsce coraz mniej klientów. Kryzys dostępności sprawia, że są wybierane częściej, ale jest problem z ich podażą.

Jak podsumowuje IBRM Samar, w sierpniu 2022 roku liczba rejestracji aut z wyższej półki w Polsce była mniejsza niż w lipcu i nieco tylko większa w stosunku do sierpnia roku ubiegłego. Udział aut z segmentu premium w ósmym miesiącu 2022 roku nieznacznie przekraczał 20 procent.

W sierpniu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 6 785 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 4,19 proc. mniej proc. niż w lipcu 2022 roku i o 0,52 proc. (35 szt.) więcej w zestawieniu z sierpniem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 6 750 takich samochodów.

Sierpniowy wynik bieżącego roku był większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano w naszym kraju 6 305 samochodów z segmentu premium. W sierpniu 2022 roku udział takich aut w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 20,1 proc. Łącznie od stycznia do sierpnia 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 61 045 nowych samochodów klasy premium, o 3,40 proc. (2 148 sztuk) mniej niż w takim samym okresie roku 2021.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 754 samochody osobowe, o 1,61 proc. więcej niż rok wcześniej i o 2,73 proc. mniej niż w lipcu 2022 r. Od stycznia do sierpnia 2022 r. zarejestrowano w Polsce 280 873 samochody osobowe, o 10,61 proc. mniej w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego.

W stosunku do 2021 roku spadek sprzedaży samochodów klasy premium (liczony narastająco od początku roku) jest więc nieco mniejszy niż całego rynku aut osobowych w Polsce. Mimo to, także ten segment rynku od dłuższego dotykają liczne problemy: brak możliwości szybkiej realizacji zamówień, wynikający z ograniczeń produkcyjnych, będących pokłosiem mniejszej dostępności mikroprocesorów i wpływającej na opóźnienia w produkcji komponentów; ograniczona dostępność niektórych surowców; zakłócenia w łańcuchach dostaw. – Najnowsze dane wskazują, iż dostępność komponentów poprawia się, co sprzyjać będzie zwiększeniu tempa dostaw, a co za tym idzie realizacji złożonych zamówień. Poprawa ta nie oznacza jednak końca problemów producentów. Przeciwnie, te mogą się w najbliższym czasie nawarstwiać. Główną przeszkodą w sprzedaży staną się: rosnące ceny aut i wysokie stopy procentowe, co przełoży się na rosnący gwałtownie poziom rat i coraz cieńszy portfel klientów, będący wynikiem wysokiego poziomu inflacji, trudna sytuacja gospodarcza oraz niepokój związany z wojną za naszą wschodnią granicą – wyjaśnia Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.

BMW na czele

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec sierpnia 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce od początku roku 16 079 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 2,53 proc. mniejszym niż na koniec sierpnia ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-sierpień 2022 roku to: trójka, X3 oraz X5.

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce od stycznia do sierpnia br. 14 541 samochodów, o 7,89 proc. więcej (r/r). W gamie Mercedesa zwycięska na koniec sierpnia 2022 roku okazała się klasa GLC, przed klasą C oraz klasą GLE.

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu ośmiu miesięcy tego roku zarejestrował 12 151 osobowych samochodów klasy premium. To rezultat o 14,05 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec sierpnia ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5. Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3.

Źródło: IBRM Samar
 1

Czytaj także