Zużyte baterie z elektryków Kii nie pójdą na śmietnik. Już udaje się je wykorzystywać

Zużyte baterie z elektryków Kii nie pójdą na śmietnik. Już udaje się je wykorzystywać

Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywane
Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywaneŹródło:Kia
Zużyte akumulatory aut elektrycznych marki Kia, zdemontowane do poziomu pojedynczych modułów, będą ponownie wykorzystane do utworzenia skalowalnych systemów magazynowania energii.

Kia Europe potwierdziła plan ponownego wykorzystania zużytych akumulatorów wymontowanych z samochodów elektrycznych w nowatorskich systemach, tzw. Second Life, magazynowania energii. W tym celu Kia nawiązała współpracę ze start-up-em Encore, którego twórcą jest Deutsche Bahn (DB Bahnbau Gruppe). Otrzymuje on pakiety akumulatorów z samochodów elektrycznych z całej Europy i konstruuje oraz rozprowadza gotowe systemy magazynowania energii.

Zestawy akumulatorów z aut elektrycznych są demontowane do poziomu pojedynczego modułu i poddawane szczegółowym testom diagnostycznym. Poprawnie działające moduły są następnie wykorzystywane w nowych systemach magazynowania energii lub poddawane recyklingowi, w zależności od ich pozostałej pojemności.

Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywane

Kia Europe jest pierwszym dostawcą rozwiązań z zakresu mobilności, który nawiązał współpracę z Encore/DB. Obydwie firmy właśnie zaprezentowały prototypowy zestaw akumulatorów w kampusie EUREF w Berlinie, wykonany w całości z używanych modułów akumulatorowych wymontowanych z Kia e-Soul.

Jak czytamy, Kia opracowuje każdy model z uwzględnieniem zutylizowania go po eksploatacji i ponownego wykorzystania materiałów. Skłoniło to inżynierów marki Kia do opracowania alternatywnego dla recyklingu wykorzystania zużytych akumulatorów samochodów elektrycznych na rzecz tzw. projektów „Second Life”, które wydłużają żywotność akumulatorów dzięki ich nowemu zastosowaniu. Encore/DB już prowadzi odbiór akumulatorów w całej Europie w celu tworzenia nowych systemów magazynowania energii. Transport jednych i drugich odbywa się z wykorzystaniem kompleksowej infrastruktury dostępnej w ramach Grupy Deutsche Bahn. Dbają o to logistyczne spółki DB Schenker oraz DB Cargo.

Ruszył pierwszy prototypowy projekt

W sierpniu Kia Europe i Encore/DB wspólnie zaprezentowały pierwszy system magazynowania energii w kampusie EUREF w Berlinie, gdzie funkcjonuje on jako część tzw. Micro Smart Grid – sieci energetycznej, w której różne źródła energii, odbiorcy i systemy magazynowania energii są ze sobą połączone. Sieć Micro Smart Grid została założona i jest obsługiwana przez Inno2grid GmbH, wspólne przedsięwzięcie Grupy DB E.C.O. i Schneider Electric. Celem jest zmniejszenie zależności od sieci energetycznej poprzez przewidywalne przepływy energii i zwiększenie w całym kampusie udziału energii ze źródeł odnawialnych.

Proces wykorzystania baterii

Encore/DB, aby zbudować system magazynowania energii, gromadzi, demontuje, analizuje, a następnie ponownie wykorzystuje lub poddaje recyklingowi akumulatory z samochodów elektrycznych. W przypadku systemu magazynowania energii w kampusie EUREF, zużyte akumulatory z Kii e-Soul odebrano od dealerów Kia i przetransportowano do partnera Encore/DB, który zajmuje się ich demontażem – firmy DellCon. W tym celu wykorzystano rozległą sieć logistyczną Deutsche Bahn, która zapewnia zrównoważony i bezpieczny transport. Następnie pakiety akumulatorów zdemontowano do poziomu pojedynczych modułów w celu przeprowadzenia najnowocześniejszych testów diagnostycznych i oceny stanu modułów akumulatora.

Akumulator w kampusie EUREF składa się z 24 modułów rozmieszczonych na trzech stojakach. Każdy moduł składa się z 14 podwójnych ogniw. Nowatorski system konwersji energii ze zintegrowanym systemem zarządzania pracą akumulatora (Battery Management System – BMS), opracowany przez firmę STABL, kompensuje różne stany kondycji poszczególnych modułów, w razie potrzeby wykonując pasywne lub aktywne równoważenie napięcia. Prototypowa jednostka zapewnia 72 kWh mocy użytkowej do przechowywania energii słonecznej w celu jej późniejszego wykorzystania oraz do innych zastosowań w „Inno2grids zeeMobase” (bazie mobilności o zerowej emisji) w kampusie EUREF.

Czytaj też:
Kia Polska zaprzecza zarzutom UOKiK. Firma uważa, że działała zgodnie z prawem

Źródło: Kia