W ciągu ostatnich kilku miesięcy firmy Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG oraz Red Bull GmbH prowadziły rozmowy na temat możliwości wejścia Porsche do Formuły 1. Obie wspólnie doszły do wniosku, że rozmowy te nie będą już kontynuowane.
Jak czytamy w komunikacie, „od początku obowiązywało założenie, że partnerstwo będzie oparte na równych zasadach, co obejmuje nie tylko partnerstwo w zakresie silników, ale także zespół. Nie można było tego osiągnąć”.
Porsche dodaje, że w związku z ostatecznymi zmianami przepisów, wyścigowa seria pozostaje dla Porsche atrakcyjnym środowiskiem, które będzie nadal monitorowane.
Porsche nie, ale Audi tak
Tymczasem do najwyższej klasy sportów motorowych wkracza Audi, siostrzana marka Porsche (obie należą do Grupy Volkswagen). Od 2026 roku, marka będzie startować w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1 ze specjalnie opracowaną jednostką napędową. Projekt powstanie w zakładzie Audi Sport w Neuburgu koło Ingolstadt.
Po raz pierwszy od ponad dekady, układ napędowy Formuły 1 będzie budowany w Niemczech. Audi ogłosiło swój akces na konferencji prasowej podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamps. Podczas tego wydarzenia Markus Duesmann, prezes zarządu Audi AG, i Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. rozwoju technicznego, odpowiadali na pytania w towarzystwie prezesa i dyrektora generalnego Formuły 1 Stefano Domenicaliego i Mohammeda ben Sulayema, prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).
Nowe przepisy techniczne
Nowe przepisy techniczne, które będą obowiązywać od 2026 roku, skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów, w 2023 roku zostanie wprowadzony limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Ponadto Formuła 1 postawiła sobie ambitny cel, aby do 2030 roku być serią wyścigową neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.
Transformacja Formuły 1
Od 2026 roku, moc elektryczna zespołów napędowych, składających się z silnika elektrycznego, akumulatora, elektroniki sterującej i silnika spalinowego, gwałtownie wzrośnie w porównaniu z dzisiejszymi układami napędowymi stosowanymi w Formule 1. Silnik elektryczny stanie się wtedy prawie tak samo mocny jak silnik spalinowy, którego moc wynosi około 400 kW (544 KM). Wysokowydajne silniki turbo o pojemności 1,6 litra zasilane są zaawansowanym paliwem ekologicznym, co także jest warunkiem koniecznym do wejścia Audi do serii.
Jednostka napędowa powstanie w Neuburgu
Jednostka napędowa powstanie w najnowocześniejszym centrum Audi Sport – Competence Center Motorsport w Neuburgu nad Dunajem, niedaleko siedziby firmy Audi AG w Ingolstadt. – Przy opracowywaniu i produkcji układu napędowego do Formuły 1, będziemy bazować na doświadczeniu naszych pracowników z branży sportów motorowych, nadal inwestować w nasze centrum motorsportu, a także zatrudniać wysoko wyspecjalizowanych ekspertów – mówi dyrektor zarządzający Audi Sport Julius Seebach, który zaplanował wejście do Formuły 1 w ramach reorganizacji sportu motorowego przez Audi.
W Neuburgu znajdują się już stanowiska do testowania silników F1, jak również do testowania silników elektrycznych i akumulatorów. Obecnie trwają dodatkowe niezbędne przygotowania w zakresie personelu, budynków i infrastruktury technicznej, a wszystko, co niezbędne, ma być gotowe do końca roku. Na potrzeby projektu jednostki napędowej założono niedawno osobną spółkę, będącą w całości własnością Audi Sport. Adam Baker przejmie zarządzanie spółką, a tym samym projektem Formuły 1, jako prezes zarządu. To wykształcony inżynier, który zajmował różne wysokie stanowiska dla producentów i zespołów w branży sportów motorowych. Przed dołączeniem do Audi w 2021 roku, przez trzy lata pracował dla FIA.
Czytaj też:
Sensacja kontrolowana w Formule 1. Do stawki zespołów dołącza Audi