Badanie sympatii (lub antypatii, bo i takie odpowiedzi się zdarzały) do samochodów w Polsce przeprowadzone zostało przez SW Research na zlecenie Q Service Castrol. Sieć warsztatów samochodowych zapytała kierowców m.in. o to, w jaki sposób postrzegają swoje auta oraz jakie są ich przyzwyczajenia związane z dbaniem o cztery kółka.
Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie – jak wynika z raportu opracowanego przez PZPM średnia wieku samochodów osobowych w Polsce w 2020 roku wyniosła 14,3 roku. Mimo to, okazuje się, że coraz więcej polskich kierowców przywiązuje dużą wagę do dbania o swój samochód. Przeprowadzono więc badanie, którego celem było sprawdzenie jaką rolę odgrywają samochody w życiu Polaków.
Przyjaciele z ulicy
Blisko 70 proc. respondentów uważa, że samochód jest wizytówką właściciela, a ze stanu pojazdu można wnioskować o jego osobowości i charakterze. Aż 64 proc. osób odpowiedziało także, że czuje się nieswojo, gdy przez jakiś czas nie ma dostępu do swojego auta.
Polacy przywiązują się do swoich samochodów, ponad połowa utożsamia swój pojazd z przyjacielem, a 23 proc. osób przyznało, że traktuje go jak członka rodziny. Ponad 1/5 badanych przyznała także, że nadaje swoim pojazdom imiona, a w sytuacji, w której decydują się na jego sprzedaż, odczuwa smutek. 47 proc. kierowców deklaruje, że nie zmieniłoby swojego dotychczasowego samochodu, gdyby mogli cofnąć się w czasie.
Wśród osób, które uważają, że samochód wyraża ich osobowość najwięcej zgodziło się z takimi stwierdzeniami jak: „użytkowanie samochodu sprawia mi przyjemność” – 87 proc., „samochód pozwala mi być bardziej zadowolonym z życia” – 82 proc. oraz „samochód pozwala mi na realizację pragnień” – 80 proc.
Zadbany to znaczy sprawny
Prawie 90 proc. badanych przyznało, że przeznacza maksymalnie ok. 20 proc. swoich miesięcznych dochodów na czynności związane z dbaniem o samochód. Wśród nich wyróżniają korzystanie z usług mechanika. Aspekt ten jest ważny zwłaszcza dla kobiet, które zwracają szczególna uwagę na regularną kontrolę stanu technicznego swojego samochodu, wskazując przy tym na poczucie odpowiedzialności za siebie i najbliższych. Z badania wynika też, że Polacy nie są skorzy do napraw na własną rękę, a w przypadku korzystania z części zamiennych, mocno opierają się na rekomendacjach zaufanego mechanika.
– Polacy chcą jeździć sprawnymi i zadbanymi samochodami. Trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym związana z dostępnością samochodów jeszcze mocniej utrwala ten trend – mówi Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.
Mycie i dbanie o płyny
Kierowcy wskazali, że najbardziej popularnymi czynnościami związanymi z dbaniem o samochód są: sprzątanie wnętrza pojazdu (76 proc.), mycie z zewnątrz (73 proc.), wymiana i uzupełnianie płynów (65 proc.), dbanie o bezpieczny i ekonomiczny styl jazdy (60 proc.), sprawdzenie świateł (58 proc.), niedopuszczanie do zbyt niskiego poziomu paliwa w baku (56 proc.), regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach i zużycia bieżnika (54 proc.) oraz kontrola stanu pojazdu u mechanika (50 proc.). Zarówno kobiety jak i mężczyźni zwrócili także uwagę, że starają się zachować największy porządek w swoim samochodzie, gdy mają przewieźć pasażerów lub planują jechać na wydarzenie np. wesele.
Czytaj też:
System badań technicznych samochodów w Sejmie. Co zmienią posłowie, kto zyska najwięcej?