Te marki zostały najlepiej ocenione. Zaskakujący ranking

Te marki zostały najlepiej ocenione. Zaskakujący ranking

Salony samochodowe marki Cupra
Salony samochodowe marki Cupra Źródło: Cupra
W czasach pełnych wyzwań dla branży sprzedaży samochodów zyskuje na znaczeniu jakość współpracy między importerem samochodów danej marki a siecią dealerską. Tym bardziej warto się zapoznać z wynikami badania EY i DCG, które pokazuje ocenę danej marki z perspektywy dealerów.

Dealerzy oceniają współpracę średnio na 3,20 pkt i jest to druga najniższa średnia ocena w historii badania, po spadku w stosunku do ubiegłego roku o 0,09 pkt. Ten wynik znalazł też odzwierciedlenie w rezultatach poszczególnych marek: wśród 26 importerów uwzględnionych w badaniu, 17 marek zostało ocenionych gorzej niż w ubiegłym roku, zaś lepiej – tylko osiem.

Volvo najlepsze

Pierwsze miejsce na podium w klasyfikacji generalnej zajęła marka Volvo, która triumfuje po niemal dekadzie przerwy (była liderem rankingu w latach 2010, 2011, 2013, a także w pierwszym badaniu satysfakcji w 2007 r.). Sukces marki jest wyraźny, bo średnia 4,39 pkt. jest najwyższą oceną w historii tej firmy. Pięciokrotne zwycięstwo Volvo wyrównuje tym samym wynik Mazdy, która na najwyższym miejscu podium również znalazła się już pięciokrotnie.

Toyota spadła na 2 miejsce

Na drugim miejscu uplasował się ubiegłoroczny triumfator badania, marka Toyota, która odnotowała jedynie niewielki spadek. Na trzecim miejscu znalazł się odrabiający straty Mercedes, który po ubiegłorocznym najniższym historycznie szóstym miejscu, zdołał powrócić do grona najwyżej ocenianych marek. Tuż za podium, już trzeci raz z rzędu, była marka Kia, kolejno za nią ze swoim najwyższym wynikiem w historii uplasowało się niemieckie Audi, wieńcząc sukces całej grupy VW, w której wszystkie cztery marki koncernu poprawiły swoją ubiegłoroczną ocenę. – Na ogólny niższy wynik oceny satysfakcji dealerów negatywnie wpłynęły czynniki o charakterze globalnym, od dostępności samochodów i czasu realizacji zamówień po ocenę produktów finansujących zakup samochodu, mniej atrakcyjnych w dobie wysokich stóp procentowych. Niżej niż przed rokiem dealerzy ocenili również importerskie programy sprzedaży samochodów używanych, które mogłyby być ciekawym rozwiązaniem dla rynku, w obecnej sytuacji niskiej dostępności samochodów nowych – mówi Janusz Sękowski, partner w EY Polska

Tegoroczna ankieta po raz kolejny objęła segment samochodów dostawczych do 3,5 tony. Pierwsze miejsce, tak jak w ubiegłym roku, zajęła marka Toyota, chociaż różnica w jej ocenie oraz drugiego Mercedesa, nie była tak wysoka jak w 2021 r. Mercedes tym samym znacznie zmniejszył swój dystans do lidera. Pozostałe marki zostały już ocenione wyraźniej gorzej. Duże spadki odnotowało Renault (-0,58) i Ford (-0,41), ustępując miejsca utrzymującym na podobnym poziomie swoje oceny markom Iveco i Volkswagen. Spadkowi o (-0,17) uległa też średnia ocena biorąc pod uwagę oceny wszystkich marek z 3,12 na 2,95.

Czytaj też:
Ceny aut spadną. Spowoduje to jeden czynnik, wystarczy poczekać

Źródło: EY, DCG, IBRM Samar