BMW będzie produkować swoje samochody z sieci rybackich. Jak to możliwe?

BMW będzie produkować swoje samochody z sieci rybackich. Jak to możliwe?

BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackie
BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackie Źródło:BMW
Od 2025 roku, niektóre modele BMW będą po raz pierwszy wyposażone w elementy wykończeniowe wykonane z tworzywa sztucznego, którego około 30 procent surowca stanowić będą sieci i liny rybackie pochodzące z recyklingu. Jak to możliwe i jak będzie wyglądała technologia przetwarzania?

Każdego dnia przypomina nam się o tym, że powinniśmy zaczać lepiej dbać o naszą planetę i mniej ją zanieczyszcać. Wielu sceptyków zazwyczaj odwołuje się wtedy do argumentu, że to duże koncerny powinny pomyśleć o rozwiązaniach bardziej proekologicznych. Tym razem argument został wysłuchany przez BMW, które postanowiło zastosować w swoich samochodach odpady z przemysłu morskiego.

BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackie

Czas zadbać o morza i oceany

Sieci i liny, które nie są już wykorzystywane aktywnie w rybołówstwie, będą przetwarzane w procesie recyklingu na elementy wykończeniowe, które mogą być stosowane zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przyszłych samochodów. Jak zapewnia producent, powstałe w ten sposób komponenty mają o około 25 procent niższy ślad węglowy niż odpowiadające im komponenty z konwencjonalnie produkowanych tworzyw sztucznych. Jak podsumowuje BMW, to oszczędność zasobów, mniejszy ślad węglowy oraz zapobieganie zanieczyszczeniu mórz.

BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackie

BMW Group pracuje nad różnymi metodami wykorzystania odpadów plastikowych z przemysłu morskiego jako surowca do produkcji komponentów samochodowych w celu ochrony cennych zasobów i zmniejszenia emisji CO2. Taka forma recyklingu pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na ropopochodne tworzywa pierwotne, a jednocześnie przeciwdziałać zanieczyszczeniu oceanów.

BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackie

Gdzie będą stosowane nowe komponenty?

Recyklingowane odpady nylonowe stanowią na przykład podstawę przędzy z tworzywa sztucznego, z której wykonana jest między innymi wykładzina podłogowa w BMW iX i nowym BMW X1. Materiałem wyjściowym dla Econylu są wysłużone sieci rybackie, a także zużyte wykładziny podłogowe i odpady z produkcji tworzyw sztucznych.

BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackie

Jak zapewnia producent, dzięki nowej inicjatywie opracowanej we współpracy z duńską firmą PLASTIX BMW Group pójdzie w przyszłości o krok dalej w recyklingu morskich odpadów plastikowych. Po rozdzieleniu według rodzaju sieci rybackie i liny będą przetwarzane w określonym procesie na plastikowy granulat. Przetworzone tworzywo sztuczne pochodzenia morskiego było do tej pory stosowane jedynie w przemyśle motoryzacyjnym w postaci włókien do nowych elementów pojazdów, a ten recyklat może być po raz pierwszy wykorzystany w formowaniu wtryskowym. Surowiec do produkowanych w ten sposób elementów może składać się w około 30 procentach z morskich odpadów plastikowych.

BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackie

Czas zrobić więcej?

Komponenty formowane wtryskowo to elementy wykończeniowe, które od roku 2025 będą stosowane zarówno w niewidocznych, jak i widocznych miejscach na zewnątrz i wewnątrz samochodów. To nie koniec kroków Bawarskiego producenta. BMW Group postawiła sobie za cel zwiększenie do roku 2030 udziału materiałów wtórnych w tworzywach termoplastycznych stosowanych w nowych pojazdach z obecnych około 20 procent do średnio 40 procent.

BMW postanowiło wykorzystać zużyte sieci rybackieCzytaj też:
Co piąte auto kupowane w Polsce to samochód z wyższej półki. Ale jest jeden kłopot

Źródło: BMW