Oto nowy Jeep Wrangler Willys 4xe. Dominuje prąd, ale jest też trochę historii

Oto nowy Jeep Wrangler Willys 4xe. Dominuje prąd, ale jest też trochę historii

Jeep Wrangler Willys 4xe 2023
Jeep Wrangler Willys 4xe 2023 Źródło:Stellantis
Na targach motoryzacyjnych Detroit Auto Show 2022, model Jeep Wrangler 4xe otrzymał mocny „zastrzyk” do swojej zelektryfikowanej gamy, w postaci debiutującego, inspirowanego dziedzictwem Jeepa Wranglera Willysa 4xe 2023.

– Klienci Jeepa Wranglera 4xe, którzy poszukują połączenia umiejętności i elektryfikacji z nutą vintage, mogą to teraz otrzymać w modelu Jeep Wrangler Willys 4xe 2023 – mówi Jim Morrison, starszy wiceprezes i dyrektor marki Jeep w Ameryce Północnej. – Debiut nowego, inspirowanego dziedzictwem Wranglera Willysa 4xe 2023 łączy wydajność z niezrównanymi możliwościami Jeepa.

Jeep Wrangler Willys 4xe 2023 oferuje moc 375 koni mechanicznych, moment obrotowy 470 lb.-ft., akumulator o pojemności 17 kWh, który pozwala na zasięg 21 mil na napędzie elektrycznym, a także godziny spędzone na trasie z zasilaniem wyłącznie elektrycznym.

Dodatkowe zalety to system napędu 4x4 Selec-Trac 2,72:1, możliwości brodzenia do 30 cali, osie Dana 44 heavy-duty i opony terenowe. Fabryczne podniesione zawieszenia Willysa 4xe zapewnia 10,1 cala prześwitu.

Dzięki sugerowanej przez producenta cenie detalicznej (MSRP) wynoszącej 53 995 dolarów, inspirowany dziedzictwem Willys 4xe wprowadza nową cenę wejściową dla gamy Wranglera 4xe, dołączając tym samym do modeli Rubicon 4xe, High Altitude 4xe i Sahara 4xe. Zamówienia na Jeepa Wranglera Willysa 4xe 2023 można składać już od teraz, a dostawy rozpoczną się w czwartym kwartale 2022 roku.

Unikalne wykończenie Willysa 4xe

Jeep Wrangler Willys 4xe wyposażony jest w standardzie w reflektory i światła przeciwmgielne LED, 9-głośnikowy system audio premium Alpine, maty podłogowe na każdą pogodę, tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, osłony progów, czarny grill i 17-calowe, malowane na czarno felgi z oponami terenowymi LT255/75R17C. Specjalna naklejka „Willys" na pokrywie silnika, w charakterystycznym dla modeli 4xe kolorze Electric Blue, oraz naklejka „Electric 4-Wheel Drive” na klapie bagażnika oznaczają, że ten Willys to 4xe z napędem hybrydowym typu Plug-in.

Kolor Electric Blue został również użyty do zaakcentowania przednich i tylnych haków holowniczych Willysa, emblematu Jeepa i emblematu „Trail Rated”. Willys 4xe może zostać wyposażony w opcjonalny pakiet „Sun and Screen”, w skład którego wchodzi ekskluzywny w swojej klasie dach Sky One-Touch oraz system nawigacji Uconnect 4C NAV z 8,4-calowym ekranem dotykowym.

Jeep Wrangler Willys 4xe jest produkowany w zakładzie Stellantis Toledo Assembly Complex w Toledo, w stanie Ohio. Dostawy samochodów do dealerów zaplanowane są na czwarty kwartał 2022 roku.

Układ napędowy. Klucz do przygody

Układ napędowy Jeepa Wranglera Willysa 4xe łączy dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z oszczędnym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem o pojemności 2,0 litrów i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Taka konfiguracja maksymalizuje sprawność elementów napędu hybrydowego i łączy je ze znanym na całym świecie i sprawdzonym układem napędowym Wranglera.

Pierwszy wysokonapięciowy, chłodzony cieczą silnik elektryczny wspomagający silnik eTorque montowany jest z przodu silnika, zastępując tradycyjny alternator. Ten silnik elektryczny uruchamia silnik spalinowy, zapewniając płynną pracę, niskie zużycie paliwa, obsługuje system start-stop i generuje energię elektryczną dla zestawu akumulatorów. Drugi wysokonapięciowy silnik elektryczny jest znacznie mocniejszy. Zamontowany z przodu skrzyni biegów, ten duży silnik elektryczny jest kluczowy dla czysto elektrycznej pracy Wranglera Willysa 4xe.

400-woltowy, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych Jeepa Wrangler Willysa 4xe o pojemności 17-kWh wykorzystuje technologię NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt). Pakiet akumulatorów i sterowniki są zamontowane pod siedzeniami drugiego rzędu, gdzie są chronione przed czynnikami zewnętrznymi.

Wrangler Willys 4xe Tryby E Selec

Kierowca Jeepa Wranglera Willysa 4xe może dostosować hybrydowy układ napędowy do konkretnej podróży, niezależnie od tego, czy spełniać będzie potrzeby większości osób codziennie dojeżdżających do pracy w trybie tylko elektrycznym, czy będzie to nocna jazda po mieście, czy też ciche eksplorowanie przyrody podczas jazdy w terenie.

  • Tryb Hybrydowy: tryb domyślny łączy moment obrotowy z silnika 2,0-litrowego i silnika elektrycznego. W tym trybie układ napędowy najpierw będzie korzystał z akumulatora, a następnie dodawał napęd z 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R-4, gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania
  • Tryb Elektryczny: układ napędowy działa przy bezemisyjnym wytwarzaniu energii elektrycznej, dopóki akumulator nie osiągnie minimalnego poziomu naładowania lub kierowca nie potrzebuje większego momentu obrotowego (szeroko otwarta przepustnica), wówczas uruchamia się 2,0-litrowy silnik benzynowy.
  • Tryb eSave: daje priorytet napędowi z 2,0-litrowego silnika spalinowego, oszczędzając akumulator do późniejszego wykorzystania, np. do jazdy terenowej EV w terenie lub w mieście, gdzie napęd spalinowy jest zabroniony. Kierowca może również wybierać pomiędzy oszczędzaniem i ładowaniem akumulatora w trybie eSave poprzez „Hybrid Electric Pages” na ekranie Uconnect.

W trybie Elektrycznym EV Wrangler Willys 4xe porusza się lekko i cicho, oszczędzając paliwo i pozwalając pasażerom skupić się wyłącznie na widokach i dźwiękach natury. Nowy Jeep Wrangler Willys 4xe wyposażony jest w system napędu full-time 4x4 Selec-Trac z dwubiegową skrzynią rozdzielczą z przełożeniem redukcyjnym 2,72:14WD oraz przednie i tylne osie Dana 44 heavy-duty. Intuicyjny system pozwala kierowcy na ustawienie go i zapomnienie o nim w każdym otoczeniu. Dostępny w standardzie tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok zapewnia lepszą przyczepność i lepsze możliwości poruszania się w trudnych warunkach, jak jazda po piasku, żwirze, śniegu lub lodzie.

Wrangler Willys 4xe wyposażony jest w system kontroli prędkości Selec-Speed Control z funkcją asystenta zjazdu Hill-ascent oraz asystenta podjazdu Hill-descent Control. Dzięki temu kierowca może kontrolować prędkość samochodu podczas jazdy w górę i w dół za pomocą dźwigni zmiany biegów – prędkość zależy od wybranego biegu.

Czytaj też:
Jeep z Tychów. Marka pokazała zupełnie nowego SUV-a, który będzie powstawał w Polsce

Źródło: Stellantis