Wodorową ciężarówkę będą budować Iveco i Hyundai, ramię w ramię

Wodorową ciężarówkę będą budować Iveco i Hyundai, ramię w ramię

Hyundai i wodór
Hyundai i wodór Źródło: Hyundai, IBRM Samar
Hyundai i Iveco potwierdziły partnerstwo obu firm prezentując na targach IAA w Hanowerze pierwszy duży samochód dostawczy z ogniwami paliwowymi.

Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze, Hyundai Motor Company i Iveco Group zaprezentowały Iveco eDaily, swój pierwszy samochód dostawczy z napędem wodorowym.

Od czasu podpisania protokołu ustaleń (MoU) w marcu 2022 roku, firmy utworzyły wiele wspólnych grup roboczych zajmujących się różnymi technologiami, aby zbadać, w jaki sposób obie firmy mogą wzajemne się uzupełniać przy rozwoju pojazdów elektrycznych i napędów alternatywnych.

Wcześniej, jeszcze w lipcu, obie firmy wspólnie zaprezentowały Iveco Bus, autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi stworzonymi przez Hyundaia. Teraz pokazały elektryczny model eDaily z ogniwami paliwowymi, który w pełni prezentuje potencjał najlepiej sprzedającego się i najdłużej produkowanego dużego samochodu dostawczego Iveco. Jego gama napędów obejmuje dziś silniki tradycyjne i na metan/biometan oraz nowy model elektryczny (BEV).

W pełni funkcjonalny prototyp eDaily FCEV jest wyposażony w system wodorowych ogniw paliwowych marki Hyundai o mocy 90 kW i silnik elektryczny o mocy 140 kW. Sześć zbiorników na wodór pozwala łącznie zmagazynować 12 kg paliwa. Prototyp o masie całkowitej 7,2 tony został przetestowany w Europie, potwierdzając swoje parametry – zasięg 350 km, maksymalną ładowność 3 ton i czas tankowania w ciągu 15 minut. Podczas, gdy elektryczne Iveco eDaily BEV, również zaprezentowane na targach IAA, idealnie nadaje się do krótkich podróży, tak wodorowe eDaily FCEV będzie opcją przy dłuższych dostawach, gdzie wymagana jest większa ładowność i duży zasięg.

Ważną częścią eDaily FCEV są akumulatory firmy FPT Industrial, czyli marki produkującej układy napędowe w Grupie Iveco, natomiast system ogniw paliwowych dostarczony przez Hyundaia jest najnowszym rozwiązaniem w ponad 20-letniej historii firmy w zakresie mobilności wodorowej. Zaawansowana technologia ogniw paliwowych jest już wykorzystywana w różnych segmentach rynku, zwłaszcza w sektorze pojazdów użytkowych. Ten wodorowy układ napędowy, montowany w ciężkich samochodach ciężarowych, przejechał sobą ponad 4,5 miliona kilometrów w Szwajcarii.

Czytaj też:
Genesis, Hyundai Motor i Kia triumfują w rankingu J.D. Power 2022

Źródło: Hyundai
 0

Czytaj także