Temat obszernie porusza Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, subindeks Barometru EFL na III kwartał 2022 roku dla branży transportowej wyniósł 48 punktów. To o 1,3 punktu mniej niż w drugim kwartale tego roku. Trzeci raz z rzędu wartość wskaźnika nie przekroczyła progu ograniczonego rozwoju, czyli 50 punktów, co według ekspertów EFL oznacza powrót do trudnej sytuacji z pandemicznych lat 2020 i 2021 (w pierwszych miesiącach).
Słaby transport, słaby leasing
Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL, zwraca uwagę, że hamowanie branży transportowej ma swoje odbicie w wynikach branży leasingowej. – W 2021 roku leasing pojazdów ciężkich odnotował wzrost o niemal jedną trzecią w stosunku do pierwszego pandemicznym roku. W pierwszym kwartale tego roku wzrost ten jeszcze się utrzymał, ale tylko na czteroprocentowym poziomie, podczas gdy już pierwsze półrocze zakończyliśmy na trzyprocentowym minusie rok do roku. Niestety, nie spodziewamy się, że druga część roku przyniesie odbicie. A w związku z tym, że inwestycje są jedną z pierwszych „jaskółek zbliżającej się wiosny”, a w planach firm transportowych nie ma ich niemal wcale, musimy uzbroić się w cierpliwość zanim transport przyspieszy – mówi Radosław Woźniak.
Wojna coraz większym hamulcem
Branża transportowa z kwartału na kwartał coraz bardziej odczuwa negatywny wpływ wojny w Ukrainie. 66 proc. firm uważa, że to co dzieje się za naszą wschodnią granicą niekorzystnie odbije się na ich działalności. Warto podkreślić, że odsetek respondentów oceniających, że wojna ma zdecydowanie negatywny wpływ na ich działalność, jest jednym z najwyższych wśród wszystkich 6 badanych branż. Tylko w handlu pesymistów jest więcej (66,6 proc.). W przypadku COVID-19 – na jej negatywny wpływ wskazuje 32,5 proc. zapytanych.
Inwestycje nie ruszą, a płynność coraz niższa
Zgodnie z analizami EFL, inwestycje kolejny kwartał stoją w miejscu. W III kwartale 2022 roku niemal wszystkie firmy transportowe (97,5 proc.) planują podobny poziom inwestycji, co w poprzednich miesiącach. W porównaniu do poprzedniego kwartału więcej przedstawicieli branży obawia się o sprzedaż swoich usług. Tylko 9 proc. liczy na wzrost zamówień, a 31 proc. spodziewa się ich spadku. Ponad połowa oczekuje podobnego poziomu, co trzy miesiące wcześniej. Dla porównania, w II kwartale 2022 roku ponad trzy razy więcej firm transportowych (29 proc.) liczyło na większe zamówienia, a 41 proc. spodziewało się podobnego poziomu co w poprzednim kwartale, a 26 proc. obawiało się ich spadku.
Z kwartału na kwartał pogarsza się płynność finansowa firm transportowych. Już niemal co trzecia obawia się jej pogorszenia w III kwartale 2022 roku (30 proc.), podczas gdy kwartał wcześniej ten odsetek wynosił 24 proc. Tylko 9 proc. liczy na jej poprawę, a kwartał wcześniej było to 15 proc.
Wskaźnik rozwoju lub zastoju
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm.
Czytaj też:
Dlaczego nie wolno zatrzymywać się na ekspresówce? Makabryczny wypadek TIR-ów na filmie