Wiek importowanych do Polski aut rośnie. Taka to właśnie ekologia

Wiek importowanych do Polski aut rośnie. Taka to właśnie ekologia

Import samochodów
Import samochodów Źródło:Clicktrans
Europa przesiada się na elektryki i nowsze, bardziej ekologiczne auta. Starocie jadą do Polski. Coraz starsze starocie.

We wrześniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 66 734 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 18,2 proc. To najniższy wynik wrześniowy od 10 lat. Rekordowo wysoki jest też wiek pojazdów.

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 61 240 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały największy spadek w tym roku na poziomie 18,4 proc. Niższy spadek (-15,9 proc.) zanotowały samochody dostawcze - 5 484 sztuk.

Łącznie import po trzech kwartałach wynosi 595 115 aut i jest to o 17,0 proc. mniej niż rok wcześniej. Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,0 proc. (543 332 sztuk), a samochodów dostawczych - o 17,1 proc. (51 783 sztuk).

Nowy niechlubny rekord

Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, padł nowy rekord, jak wylicza Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Średni wiek importowanego auta we wrześniu wyniósł 12,86 roku, a średnia po 9 miesiącach podniosła się do 12,94. Na ten wynik największy wpływ miał rekordowy wiek aut osobowych, dla których średni wiek w tym roku przekroczył 13 lat, a w przypadku silników benzynowych zbliżył się do 14 lat.

Oto Top 20 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski.

  1. Niemcy - 311 830 szt.
  2. Francja - 76 823 szt.
  3. Belgia - 39 739 szt.
  4. Holandia – 31 699 szt.
  5. Stany Zjednoczone - 28 395 szt.
  6. Włochy - 17 685 szt.
  7. Austria - 17 038 szt.
  8. Szwajcaria - 15 764 szt.
  9. Szwecja - 14 598 szt.
  10. Dania - 14 139 szt.
  11. Kanada - 3 951 szt.
  12. Norwegia - 3 752 szt.
  13. Wielka Brytania - 3 453 szt.
  14. Czechy - 2 841 szt.
  15. Luksemburg - 2 344 szt.
  16. Finlandia - 2 156 szt.
  17. Hiszpania - 1 999 szt.
  18. Japonia - 1 168 szt.
  19. Litwa - 805 szt.
  20. Słowacja - 639 szt.

Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,4 proc. niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, a także prawie dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf.

Czytaj też:
Coś drgnęło. Rośnie eksport polskiej branży motoryzacyjnej

Źródło: IBRM Samar