Polacy kupują coraz więcej coraz droższych aut. Bogaci nie oszczędzają

Polacy kupują coraz więcej coraz droższych aut. Bogaci nie oszczędzają

Audi R8 Coupé V10 GT RWD
Audi R8 Coupé V10 GT RWDŹródło:Audi
Samochody z wyższej półki sprzedają się w Polsce jak świeże bułeczki. Czyżby to oznaczało, że oszczędności przed nadchodzącym kryzysem nie dotyczą zamożnych rodaków?

We wrześniu tego roku auta z wyższej półki zanotowały w Polsce lepsze wyniki zarówno w stosunku do sierpnia bieżącego roku, jak i września roku ubiegłego. Po 9 miesiącach liczba zarejestrowanych aut marek premium zbliżyła się do poziomu notowanego rok wcześniej.

Jak donosi IBRM Samar, we wrześniu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 8 183 nowe samochody osobowe klasy premium, o 20,55 proc. więcej niż w sierpniu i o 33,58 proc. więcej w zestawieniu z wrześniem 2021 roku, gdy wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 6 126 takich samochodów.

Co piąte auto to premium

Wrześniowy wynik bieżącego roku był też większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano w naszym kraju 6 010 samochodów z segmentu premium. We wrześniu 2022 roku udział takich aut w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 22,8 proc. Łącznie w ciągu trzech kwartałów 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 69 231 nowych samochodów klasy premium, o 0,13 proc. (88 sztuk) mniej niż w takim samym okresie roku 2021.

Galeria:
Audi R8 Coupé V10 GT RWD

– Wzrost liczby zarejestrowanych modeli marek premium wyniósł we wrześniu ponad 33 proc. Pozwolił on na dalsze umocnienie marek premium w rynku, co oczywiście przekłada się na widoczny wzrost średniej ważonej ceny sprzedaży. Po 9 miesiącach liczba zarejestrowanych aut marek premium zbliżyła się do poziomu notowanego rok wcześniej – zauważa Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że we wrześniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 35 819 samochodów osobowych, o 8,26 proc. więcej niż rok wcześniej i o 6,11 proc. więcej niż we wrześniu 2022 r. W ciągu trzech kwartałów 2022 roku zarejestrowano w Polsce 316 696 samochodów osobowych, o 8,81 proc. mniej w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego (-30 610 sztuk).

BMW na czele

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec września 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce od początku roku 17 839 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 2,90 proc. mniejszym niż na koniec września ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-wrzesień 2022 roku to: trójka, X5 oraz X3.

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku 16 127 samochodów, o 10,58 proc. więcej. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec września 2022 roku okazała się klasa GLC, przed klasą C oraz klasą CLA.

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku zarejestrował 13 813 osobowych samochodów klasy premium. To rezultat o 9,26 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec września ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do września 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5. Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3.

Czytaj też:
Jest światełko w tunelu. W salonach samochodowych ożywienie, po 14 miesiącach spadków

Źródło: IBRM Samar