Hyundai RN22e. Sportowa „eNka” na prąd i laboratorium w jednym

Hyundai RN22e. Sportowa „eNka” na prąd i laboratorium w jednym

Hyundai RN22e
Hyundai RN22eŹródło:Hyundai
Hyundai pokazał elektryczny i sportowy model RN22e. Ma być poligonem doświadczalnym firmy.

RN22e jest częścią nowej generacji jeżdzących prototypów „RN” firmy Hyundai. To następstwo projektu „RM”, który rozpoczął się w 2012 roku. To właśnie w „laboratoriach na kołach” (ang. rolling lab) testowane są i weryfikowane wysokowydajne rozwiązania techniczne zaczerpnięte ze sportów samochodowych, takich jak WRC, WTCR i ETCR – zanim zostaną one wykorzystane w masowo produkowanych modelach N.

Projekt RM firmy Hyundai po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę w 2014 roku za sprawą pierwszego prototypu – RM14. Od momentu rozpoczęcia projektu RM nastąpiła progresywna ewolucja serii RM, w tym: RM14, RM15, RM16 i RM19. Pierwszy zelektryfikowany prototyp, RM20e, został zaprezentowany w 2020 roku i nadal używał oryginalnej nazwy RM.

Poza stylem nazewnictwa, RN22e różni się od poprzednich projektów RM. W przeciwieństwie do RM20e, w którym po raz pierwszy zastosowano centralnie montowany elektryczny układ napędowy, nowy model RN22e opiera się na konstrukcji E-GMP (Electric-Global Modular Platform) firmy Hyundai Motor Group. E-GMP to zaawansowana platforma, która zapewni m.in. ultraszybkie ładowanie, dzięki instalacji 800 V i technologię odłączania napędu przedniej osi. RN22e jest również wyposażony w wiele wysokowydajnych rozwiązań z poprzednich projektów RM. Te czynniki sprawiły, że RN22e stało się pierwszym „laboratorium” marki wyposażonym w napęd na wszystkie koła, wykorzystujący silnik elektryczny z przodu i z tyłu, co zapewnia potężne osiągi.

RN22e jest opakowany w opływową karoserię opartą na modelu Ioniq 6, aby wykorzystać jego optymalne właściwości aerodynamiczne. Oferuje najniższy w historii Hyundaia współczynnik oporu powietrza, który wynosi 0,21. Aby zmaksymalizować osiągi RN22e, Hyundai N dodał szereg detali inspirowanych sportami samochodowymi. Dzięki niskiemu prześwitowi, podkreślonym nadkolom, tylnemu spojlerowi i dużemu tylnemu dyfuzorowi inżynierowie Hyundaia uzyskali elegancki wygląd z szeroką i solidną sylwetką. Samochód ma długość 4915 mm, szerokość 2023 mm i wysokość 1479 mm przy rozstawie osi 2950 mm.

Nowy poziom osiągów na zakrętach

RN22e jest wyposażony w pierwszy system napędu na cztery koła marki N, który zapewnia zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego w zależności od trybów jazdy, co pozwala kierowcy wybrać wartość siły napędowej przesyłanej na przednie i tylne koła. Maksymalna moc przedniego silnika elektrycznego to 218 KM, a tylnego – 367 KM, co daje łącznie 585 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy wynosi 740 Nm.

RN22e jest również wyposażony w funkcję rozłączania napędu przedniej osi, to rozwiązanie typowe dla E-GMP, które umożliwia dystrybucję siły napędowej między osiami. Zostało to rozwinięte w oparciu o know-how działu Hyundai Motorsport zdobyte na złożonych trasach rajdów WRC. W rezultacie technologia ta pozwala na szybkie przełączenie między napędem na cztery lub na tylne koła, odłączając napęd przedniej osi w zależności od sytuacji na drodze, aby zapewnić jeszcze więcej emocji za kierownicą.

Inne przykłady zaawansowanych technologii zastosowanych w RN22e to wektorowanie momentu obrotowego (e-TVTC), a więc funkcja rozdzielająca siłę napędową między tylnymi kołami, dzięki dołączaniu i odłączaniu podwójnego sprzęgła przy tylnym silniku elektrycznym.

Czytaj też:
Najpopularniejsze służbowe auto w Polsce? To już nie Octavia
Czytaj też:
Jest światełko w tunelu. W salonach samochodowych ożywienie, po 14 miesiącach spadków

Źródło: Hyundai