Megatrendy w branży motoryzacyjnej. Czego możemy oczekiwać w najbliższym czasie?

Megatrendy w branży motoryzacyjnej. Czego możemy oczekiwać w najbliższym czasie?

Parking samochodowy, zdjęcie ilustracyjne
Parking samochodowy, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Shutterstock / Sinuswelle
Megatrendy to zjawiska wywołujące zmiany o skali globalnej. Motoryzacja, jak mało która branża, podlegać będzie dynamicznym przeobrażeniom, które wpływać będą na wszystkich graczy na rynku – zwraca uwagę Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

O zjawisku obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, tempo zmian, jakie zachodzą w motoryzacji gwałtownie ostatnio przyspieszyło, między innymi za sprawą pandemii COVID-19. Wśród głównych trendów w branży wymienić należy cyfryzację, upowszechnianie się elektromobilności czy wymagania związane z realizacją polityki zrównoważonego rozwoju.

Dane potrzebne jak woda

Cyfryzacja zmienia branżę od producentów po warsztaty, a kluczowym zasobem, od którego będzie zależeć rynkowa pozycja przedsiębiorstw, stają się szeroko pojęte dane. Mowa tu o danych kluczowa kwestia dla utrzymania uczciwej konkurencji i wolnego rynku i warunek nieskrępowanej działalności zarówno dla producentów części, jak i dystrybutorów, warsztatów, a także firm udostępniających dane. – Wypracowanie sprawiedliwych zasad dostępu do danych jest nie tyle pilną potrzebą, co wręcz nieodzownym warunkiem działania niezależnego sektora motoryzacyjnego, w tym segmentu usług serwisowych – podkreśla Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Zdążyć ze zmianami

Kolejnym potężnym trendem w motoryzacji jest rozwój elektromobilności. Upowszechnienie się samochodów elektrycznych, przewidziane w realizacji pakietu klimatycznego „Fit for 55” wymusi duże zmiany w branży, zarówno na rynku części, jak i usług serwisowych. Szacuje się, że zapotrzebowanie samochodów elektrycznych na części zamienne jest mniejsze o 30 proc. niż w przypadku aut z napędem spalinowym. Wpłynie to na obroty przedsiębiorstw na rynku wtórnym. – Z drugiej strony elektromobilność to zupełnie inne rozwiązania techniczne, wymagające od uczestników rynku zdobycia nowych kompetencji. Kto się zagapi, może nie zdążyć wsiąść do elektromobilnego pociągu, a to już prosta droga do utraty rynkowej pozycji – tłumaczy Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl.

Jeśli rozwój, to tylko zrównoważony

Nowym zjawiskiem, które w niedalekiej przyszłości wpłynie na wszystkie firmy z motoryzacyjnego łańcucha wartości jest polityka zrównoważonego rozwoju, skupiająca się na zagadnieniach ekologicznych, odpowiedzialności społecznej i ładzie korporacyjnym. Obejmuje ona kalkulowanie tzw. śladu węglowego, do czego duże firmy będą zobligowane regulacjami, natomiast te mniejsze, które dostarczają swoje produkty i usługi większym partnerom – wymaganiami swoich odbiorców. W kontekście działań na rzecz ograniczania śladu węglowego rośnie rola rynku na przykład regeneracji części, którego rozwój przyczynia się do ograniczenia zużycia surowców i energii oraz budowania gospodarki w cyklu zamkniętym.

Zmiana modelu

Zaobserwować można również zmiany w modelach biznesowych. Od lat widać postępującą konsolidację wśród największych graczy i wszystko wskazuje, że ten trend będzie kontynuowany. Z kolei rozwój technologiczny przyczynia się do powstawania nowych specjalizacji i gałęzi branży motoryzacyjnej, takich jak tworzenie oprogramowania, analiza danych czy choćby e-commerce. W niedalekiej przyszłości spodziewać się będzie można spadku popytu na nowe samochody osobowe, co z jednej strony będzie stawiać nowe wyzwania, a z drugiej wpłynie na wydłużenie eksploatacji już używanych pojazdów, co kreować będzie nowe możliwości na rynku wtórnym.

Pandemia i wojna

Jak czytamy w opracowaniu, nie można także zapominać o pandemii COVID 19 i wojnie w Ukrainie oraz ich wpływie na rynek motoryzacyjny. Ich efekty, takie jak zerwane łańcuchy dostaw, rosnące koszty energii oraz kryzys gospodarczy, który zagląda w oczy światowej gospodarce, kształtuje warunki w jakich przyszło obecnie działać całej branży. Zdaniem SDCM, obecna sytuacja geopolityczna, szalejące ceny gazu i energii elektrycznej stawiają pod znakiem zapytania całą ideę elektromobilności jako jedynej drogi do osiągnięcia neutralności klimatycznej w transporcie.

Czytaj też:
Wskaźniki są optymistyczne, ale długi hamują firmy z branży motoryzacyjnej
Czytaj też:
A miało być tak pięknie. Sprzedaż aut w UE ponownie spadnie w 2022 roku

Źródło: SDCM, IBRM Samar