Liderami Expand-E (Expanding Performance and Network Density - Electric) są firmy GreenWay i Ionity, a w jego skład wchodzą także operatorzy: Renovatio, K-Auto, Fortis i Grid Telecom. Realizowany przez konsorcjum trzyletni projekt obejmuje instalację nowych lub rozbudowę istniejących stacji ładowania w ponad 450 lokalizacjach w 22 państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Sieć od morza do morza
Celem konsorcjum Expand-E jest poszerzenie europejskiej sieci ładowania pojazdów elektrycznych o nowe urządzenia na obszarze od Morza Bałtyckiego do Morza Śródziemnego i od Morza Czarnego do Oceanu Atlantyckiego, a także uzupełnienie luk w zasięgu sieci drogowej Ten-T infrastrukturą ładowania. W sumie w ramach projektu w ponad 450 miejscach będzie rozmieszczonych 2 100 stacji ładowania o dużej mocy (150-350 kW) przeznaczonych dla elektrycznych pojazdów lekkich (LDV) i pojazdów ciężkich (HDV). Wszystkie stacje ładowania będą publicznie dostępne przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i będzie można z nich korzystać w usłudze roamingu.
Z unijnym wsparciem
Projekt konsorcjum Expand-E będzie realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Decyzją Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) Komisja przeznaczy na jego realizację kwotę 69,11 mln euro. Ogółem w tej rundzie Komisja Europejska wybrała do finansowania projekty o łącznej wartości 290 mln euro.
Więcej ładowarek także w Polsce
W związku z realizacją projektu Expand-E, GreenWay planuje wybudować w Polsce do końca 2025 roku około 260 punktów ładowania o mocy 150 kW dla aut osobowych oraz 10 punktów ładowania o mocy min. 350kW dla aut dostawczych i ciężarowych. Zostaną one zlokalizowane wzdłuż głównych i pomocniczych korytarzy transportowych polskiej części sieci Ten-T.
Czytaj też:
Czy w Polsce zabraknie stacji ładowania samochodów elektrycznych?Czytaj też:
Rynek ładowania pojazdów elektrycznych to żyła złota. Kto z niej skorzysta?