Masz opony całoroczne? Zimą może oznaczać to kłopoty, kiedy skontroluje cię policja

Masz opony całoroczne? Zimą może oznaczać to kłopoty, kiedy skontroluje cię policja

Opony zimowe
Opony zimoweŹródło:Grupa PGD
Wielkimi krokami zbliża się okres zimowy. Spadki temperatury oznaczają konieczność wymiany ogumienia. Kierowcy używający opon całorocznych wydają się nie przejmować zmianami pór roku, jednak powinni pamiętać, że oni również powinni przed zimą sprawdzić opony. Szczególnie w obawie przed kontrolą policji.

Opony całoroczne to komfort dla kierowcy. Mogą nie przejmować się zmianami ogumienia w okresach przejściowych. Sytuacja ta jednak w wielu przypadkach „usypia czujność” właścicieli pojazdów jeżdżących na takim ogumieniu. Konieczność wymiany opon przynajmniej dwa razy w roku pozwala lepiej kontrolować ich stan. Natomiast w przypadki kiedy kierowca w zasadzie nie odwiedza wulkanizatora – rzadko zwraca uwagę na stan opon.

Procesy starzenia

Każda opona podlega procesom starzenia. O ile liczba przejechanych kilometrów może być znikoma i bieżnik okaże się zużywać jedynie „symbolicznie” o tyle wpływ czasu na oponę również może spowodować konieczność jej wymiany. Jak informuje portal Autokult.pl spękane opony, niezależnie od rodzaju, nie nadają się za bardzo do eksploatacji, a policjant podczas kontroli może zwrócić na nie uwagę i zatrzymać dowód rejestracyjny.

Zużywanie bieżnika

W przypadku różnych kompletów opon – letnich oraz zimowych, zużycie rozkłada się w czasie. Natomiast w związku z faktem, ze opony całoroczne są używane przez cały rok, ich zużycie może nastąpić znaczenie szybciej. Jak podpowiadają eksperci - dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,5 mm i policjant nie ma prawa potraktować mniej zużytych jako niezdatnych do użytku, ale dla własnego bezpieczeństwa warto zadbać o to, by rowki nie były płytsze niż ok. 4 mm.

Nierównomierne zużywanie opon

To w czym często pomagają wizyty u wulkanizatora to kwestia zauważenia nierównomiernego zużywania opon. Zwykle przy wymianie opon sezonowych mechanik przygląda się bieżnikowi, a jeśli zauważy nierównomierne jego zużycie, zwróci na to uwagę klienta. Ten może zawczasu zareagować, np. zlecając ustawienie geometrii zawieszenia lub jego naprawę.

Jak informuje portal Autokult.pl, w przypadku opon całorocznych może zabraknąć takiej kontroli, a przy nieprawidłowej geometrii już po roku jazdy mogą na bieżniku pojawić się oznaki nieprawidłowej pracy układu jezdnego. Niestety w związku z faktem uszkodzenia układu zawieszenia, po 2-3 latach opona może nie mieć bieżnika po jednej stronie, ale mieć go w dobrej kondycji z drugiej strony (dla mniej wprawnych kierowców trudno zauważyć różnicę). Jeśli policjant to zauważy w razie kontroli, to nie tylko za opony, ale być może również za stan zawieszenia zatrzyma dowód rejestracyjny.

Czytaj też:
Opony do zadań specjalnych – poznaj ich typy
Czytaj też:
To tylko wydaje się proste. Jak przygotować auto na jesień?

Źródło: Autokult.pl