Pierwszy Jeep z Polski. Premiera Avengera, który będzie powstawał w Tychach

Pierwszy Jeep z Polski. Premiera Avengera, który będzie powstawał w Tychach

Jeep Avenger
Jeep AvengerŹródło:Stellantis
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu 2022, marka Jeep zaprezentowała nowego Jeepa Avengera, pierwszy w historii marki model wyposażony w pełni elektryczny napęd (BEV).

Kompaktowy Jeep Avenger jest pionierem nowej gamy w pełni elektrycznych, wyróżniających się możliwościami terenowymi samochodów zaprojektowanych specjalnie na rynek europejski. Jak pisze Jeep, auto stanowi kluczowy element globalnej strategii elektryfikacji, w ramach której marka zmierza do zdobycia pozycji światowego lidera w dziedzinie SUV-ów o zerowej emisji spalin.

Produkowany w zakładzie Stellantis w Tychach, nowy Avenger ma w standardzie systemy zarządzania trakcją (Selec Terrain) i kontroli zjazdu (Hill Descent Control).

Jeep Avenger jest wyposażony w 400-voltowy elektryczny układ napędowy nowej generacji, który łączy w sobie nowy silnik elektryczny i nowy akumulator.

Korzystając z kabla do szybkiego ładowania prądem stałym 100 kW na publicznych stacjach ładowania, wystarczą trzy minuty, aby naładować energię wystarczającą na 30 km jazdy. Poza tym, wystarczą 24 minuty, aby naładować akumulatory od 20 do 80 proc.

Elektryczny układ napędowy

400-voltowy elektryczny układ napędowy drugiej generacji jest pierwszym, który został wprowadzony na rynek przez Emotors, spółkę joint venture Stellantis i Nidec Leroy-Somer Holding. Dostarcza 115 kW mocy odpowiadającej 156 KM oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Nowy akumulator o pojemności 54 kWh, również produkowany przez Stellantis, oferuje wysoką gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811, oferując 400 km zasięgu w cyklu mieszanym (WLTP), który w cyklu miejskim zwiększa się do 550 km.

Możliwości terenowe

Nowy Avenger jest pierwszym modelem Jeepa z napędem na przednią oś, wyposażonym w standardzie w systemy zarządzania trakcją (Selec Terrain) i kontroli zjazdu (Hill Descent Control).

System zarzadzania trakcją Selec Terrain oferuje sześć trybów: „Normal” do codziennej jazdy; „Eco” zwiększający zasięg; „Sport” zapewniający większą przyjemność z jazdy; „Snow” (śnieg) zapewniający maksymalną trakcję na oblodzonych drogach lub szlakach; „Mud” (błoto) optymalizujący właściwą trakcję podczas jazdy po śliskiej błotnistej nawierzchni; oraz „Sand” (piasek) ograniczający ryzyko utknięcia na piaszczystym podłożu.

Nowy Avenger ma zaledwie 4,08 mm długości, czyli jest o 16 cm krótszy od modelu Renegade. Krótkie zwisy przedni i tylny poprawiają dodatkowo jego proporcje. Ponadto, jego obecność na drodze podkreślają koła, większe niż można by się spodziewać po samochodzie tej wielkości.

Krótkie zwisy w połączeniu z dużymi kołami zapewniają Avengerowi najlepszy prześwit w swojej kategorii (200 mm), a także znakomite wartości kątów natarcia (20°), rampowego (20°) i zejścia (32°), niezbędnych do jazdy w terenie, ale przydatnych również podczas jazdy w mieście, na przykład przy wjeżdżaniu na stromy podjazd na parkingu.

Ochrona 360 stopni

W celu zmniejszenia ewentualnych szkód spowodowanych uderzeniami podczas jazdy z małą prędkością, stanowiącymi około 70 proc. przypadków w Europie, nowy Avenger jest wyposażony w osłony podwozia, pakiet ochrony 360 stopni oraz ochronę reflektorów.

W szczególności przednie reflektory są osłonięte i umieszczone wysoko w celu zabezpieczenia ich w razie uderzenia podczas jazdy z małą prędkością. Nowe osłony nadwozia SUV-a są bardzo wytrzymałe. Przykładowo, w przypadku ich zarysowania, uszkodzenia nie są widoczne. Ponadto, w miejscach bardziej narażonych na uszkodzenie, w tym drzwiach, elementy chroniące są jeszcze grubsze w celu zapewnienia dodatkowej ochrony.

Funkcjonalne i przestronne wnętrze

Nowy Avenger ma detale takie jak regulowane elektrycznie skórzane fotele z funkcją masażu, wielokolorowe oświetlenie ambientowe, które zmniejsza zmęczenie oczu podczas jazdy w nocy oraz szeroki otwierany dach (dostępny w późniejszym czasie). Po otwarciu pokrywy bagażnika światła boczne samochodu pozostają nadal widoczne, co zapewnia większą ochronę i bezpieczeństwo.

Konsola centralna została zaprojektowana tak, aby zmaksymalizować dostępną przestrzeń użytkową dla kierowcy i pasażera, oferując przednie schowki o łącznej pojemności 34 litrów.

Pojemność bagażnika należy do najlepszych w segmencie (380 litrów), a o funkcjonalności świadczy wysokość progu załadunku bagażnika, który został obniżony do 720 mm, szerokość tylnej klapy, którą zwiększono do ponad jednego metra oraz dodanie nieczęsto spotykanej w tym segmencie otwieranej bez użycia rąk pokrywy bagażnika.

Czytaj też:
12,5 mln aut zjechało z taśm w Tychach. Jest pełna lista modeli
Czytaj też:
Oto nowy Jeep Wrangler Willys 4xe. Dominuje prąd, ale jest też trochę historii

Galeria:
Jeep Avenger
Źródło: Stellantis