To auto może pojechać... 300 km/h. Audi RS 3 Performance Edition

To auto może pojechać... 300 km/h. Audi RS 3 Performance Edition

Audi RS 3 Performance Edition
Audi RS 3 Performance Edition Źródło: Audi
Audi zagustowało w limitowanych edycjach swoich modeli. Tym razem firma pokazała Audi RS 3 Performance Edition, z mocą 407 KM i prędkością maksymalną 300 km/h.

Oprócz znanych już rozwiązań technicznych marki rodem z Ingolstadt, takich jak RS torque splitter i ceramiczne hamulce, model ten ma kubełkowe fotele RS zapewniające optymalne podparcie boczne i całą masę ekskluzywnych elementów stylistycznych.

Audi RS 3 Performance Edition to limitowana edycja 300 egzemplarzy samochodu, będąca topem swojej serii zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. Dostępne w wariancie Sportback oraz w wariancie Limousine Audi RS 3 Performance Edition podbija stawkę osiągów.

Audi RS 3 Performance Edition

Pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik o podwyższonej wydajności

Audi RS 3 Performance Edition jest mocniejsze i szybsze niż którakolwiek z wcześniejszych wersji RS 3. To pierwszy pojazd w swoim segmencie, który osiąga prędkość maksymalną 300 km/h, a więc o 10 km/h więcej niż standardowa wersja z pakietem RS Dynamics Package plus. Ponadto pięciocylindrowy silnik turbo o charakterystycznym brzmieniu dostarcza teraz 407 KM o 100 obrotów później, w przedziale między 5700 a 7000 obrotów na minutę. Również sam szczyt momentu obrotowego jest szerszy: maksymalny moment obrotowy 500 Nm jest teraz dostępny o 100 obrotów dłużej, między 2250 a 5700 obrotów na minutę.

Audi RS 3 Performance Edition

Osiąga się to dzięki wyższemu ciśnieniu doładowania: duża turbosprężarka generuje 1,6 bara ciśnienia względnego – więcej o 0,1 bara. Moc przekazywana jest przez siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów S Tronic. Krótkie czasy zmiany biegów bez uszczerbku dla przyczepności, sportowe przełożenia oraz funkcja launch control, zapewniają wyższe osiągi podczas jazdy. RS 3 performance edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy.

W parze z mocą jednostki napędowej idzie dźwięk, z charakterystyczną dla silnika pięciocylindrowego sekwencją odpalania: 1-2-4-5-3. Standardowy sportowy układ wydechowy RS ze zmodyfikowanym tłumikiem środkowym i czarnymi, błyszczącymi, owalnymi końcówkami rur wydechowych, emituje sportowy, solidny dźwięk. W pełni zmienna regulacja klap wydechowych poszerzająca spektrum dźwięków, została z myślą o RS 3 Performance Edition nieco przekonstruowana. W trybach Audi Drive Select: Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear, klapy wydechowe podczas postoju samochodu otwierają się bardziej, co sprawia, że dźwięk jest jeszcze bardziej słyszalny i rozpoznawalny.

Audi RS 3 Performance Edition

Rozwiązania techniczne podwozia

Ujemny kąt pochylenia kół, sztywniejsze wahacze, charakterystyczny dla modeli typu RS stabilizator rurowy z wyższym stopniem sprężynowania: wszystkie te rozwiązania już w standardowym RS 3 zapewniają wysoką dynamikę jazdy i stabilność. W RS 3 Performance Edition seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie RS z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. W sposób ciągły i indywidualny dostosowuje ono każdy z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu wybranego w Audi Drive Select. Tłumienie nacisku i odbicia w porównaniu z RS 3 poprzedniej generacji zostało zwiększone, co oznacza, że amortyzator przejmuje większą część siły przekazywanej z podwozia. Efektem jest bardziej zwarte prowadzenie.

Audi RS 3 Performance Edition

Elektromagnetycznie uruchamiane zawory regulujące przepływ płynu hydraulicznego, w ciągu dziesięciu milisekund od precyzyjnie rozpoznanej sytuacji drogowej zapewniają niezbędną siłę tłumienia, niską na pofałdowanych nawierzchniach, wysoką na nierównościach. Aby tego dokonać, czujniki mierzą przyspieszenie pionowe nadwozia i ruch poszczególnych kół względem niego. Informacje te są przetwarzane jednocześnie w jednostce sterującej amortyzatorami i w modułowym sterowniku dynamiki pojazdu, dzięki czemu każde pojedyncze koło optymalnie przenosi moc samochodu na drogę. Obejmuje to także wspomaganie nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz podczas hamowania i przyspieszania, na przykład za pomocą funkcji launch control.

Zastosowany w tej wyczynowej wersji RS 3 RS Torque Splitter, to rozwiązanie techniczne, które z jednej strony zwiększa stabilność - na przykład na mokrej nawierzchni - a z drugiej strony wpływa na zwinność i ogranicza podsterowność podczas dynamicznej jazdy. Jest to możliwe dzięki dwóm elektronicznie sterowanym sprzęgłom wielopłytkowym, które aktywnie i w pełni płynnie rozdzielają moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami.

Audi RS 3 Performance Edition

Na tylną oś kierowane jest maksymalnie 50 proc. mocy napędowej, a w trybie RS Torque Rear cały moment napędowy z tyłu przekazywany jest w sposób przerywany na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu. Daje to możliwość świetnego driftowania (oczywiście na zamkniętych torach). W połączeniu z trybem RS Performance, RS Torque Splitter rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylne koła w taki sposób, że uzyskuje się niemal neutralne prowadzenie z niewielką zarówno podsterownością jak i nadsterownością, co zapewnia optymalne osiągi na torze wyścigowym. Pozwala to na wcześniejsze przyspieszenie na wyjściu z zakrętu i zapewnia szybsze czasy okrążeń.

Audi RS 3 Performance Edition standardowo wyposażone jest w opony typu semi-slick Pirelli P Zero Trofeo R: 265/35 na przedniej osi, 245/35 na tylnej. Dzięki specyficznej mieszance gumy i asymetrycznemu bieżnikowi, te wyczynowe opony dają wyjątkowo wysoką przyczepność na suchej nawierzchni, zwiększając tym samym stabilność i trakcję boczną. Zgodnie ze swoją charakterystyką, semi-slicki są montowane na odlewanych, aluminiowych felgach o sportowej stylistyce. 19-calowe obręcze w kolorze tytanowo-antracytowym matowym, dostępne są wyłącznie w tej specjalnej, limitowanej wersji.

Audi RS 3 Performance Edition

Sześciotłoczkowe hamulce ceramiczne

Te dopełniają charakterystycznego wyglądu kół. Ich tarcze na przedniej osi mają wymiary 380 x 38 mm. Układ hamulcowy ze specjalnie dopasowaną krzywą wspomagania hamowania, jest o dziesięć kilogramów lżejszy i bardziej odporny na ciepło niż hamulce stalowe. Zmniejszenie masy nieresorowanej przynosi korzyści w bardzo dynamicznych zastosowaniach. Na tylnej osi znajdują się pływające zaciski z jednoczęściowymi stalowymi tarczami o wymiarach 310 x 22 mm. Zaciski hamulcowe są pomalowane na niebiesko, tak by pasowały do specyficznego dla tego modelu wnętrza.

Audi RS 3 Performance Edition wyróżnia cała masa elementów dekoracyjnych. Auto jest krótką serią ograniczoną do 300 sztuk. Informuje o tym karbonowa nakładka dekoracyjna po stronie pasażera z plakietką "1 of 300". Model dostępny będzie w sprzedaży na początku roku 2023.

Czytaj też:
Ekskluzywny pakiet na dziesiąte urodziny. Audi RS Q3 Edition 10 Years
Czytaj też:
Ponadczasowa ikona. Limitowana edycja Audi TT RS Coupé iconic edition

Galeria:
Audi RS 3 Performance Edition
Źródło: Audi