Jaki jest stan techniczny polskich dróg? Jest raport GDDKiA

Jaki jest stan techniczny polskich dróg? Jest raport GDDKiA

Południowa Obwodnica Warszawy
Południowa Obwodnica Warszawy Źródło:GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała, w jakim stanie znajdują się polskie autostrady, ekspresówki i inne drogi.

100 proc. nawierzchni dróg krajowych w stanie dobrym. Taki wynik, z założenia nierealny do spełnienia, ucieszyłby wszystkich użytkowników dróg krajowych. W 2001 r. mieliśmy tylko 28,5 proc. dróg krajowych w stanie dobrym, a niezwłocznych zabiegów naprawczych wymagało aż 34 proc. ówczesnej sieci. W 2021 r. w stanie dobrym (najwyższym w stosowanej skali) mamy już blisko 61 proc., a niezwłocznych zabiegów wymaga 13,5 proc. dróg krajowych.

Z roku na rok coraz lepiej

Dlaczego osiągnięcie 100 proc. nawierzchni w stanie dobrym jest niemożliwe? GDDKiA przypomina, że wynika to z cyklu życia drogi. Zarówno nawierzchnie wykonywane z mieszanek mineralno-asfaltowych, jak i z betonu cementowego - zgodnie z rozporządzeniem o warunkach technicznych dla dróg publicznych - mają taki sam, 30-letni czas eksploatacji. W międzyczasie wymagają też cyklicznych prac. W nawierzchniach bitumicznych co 12-15 lat wymienia się warstwę ścieralną, a w zależności od stopnia degradacji także częściowo warstwę leżącą niżej (wiążącą). W przypadku nawierzchni betonowych wymieniane są wypełnienia szczelin dylatacyjnych.

Co roku GDDKiA oddaje kolejne odcinki nowych lub przebudowanych dróg. Równolegle istniejąca sieć się powoli zużywa, a na niektórych odcinkach dochodzi do pogorszenia stan techniczny. W ubiegłym roku Dyrekcja zanotowała wzrost długości tras o dobrej nawierzchni o 500 km, a kolejne 400 km jest w trakcie remontów lub przebudów.

60,8 proc. dróg w dobrym stanie

Na koniec 2021 r., na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA, mieliśmy 60,8 proc. dróg w stanie dobrym, wobec 59,6 proc. w 2020 r. W tym samym okresie poprawiły się także dane dotyczące udziału dróg w stanie złym (spadek o 0,4 proc.) oraz ostrzegawczym (spadek o 0,2 proc.). W 2021 r. było 13,5 proc. dróg w stanie złym (13,9 proc. w 2020 r.) oraz 23,8 proc. w stanie ostrzegawczym (24 proc. w 2020 r.).

W przypadku odcinków w stanie złym GDDKiA dąży do ich pilnej naprawy, analizując kolejność, w której możemy zrealizować poszczególne inwestycje. Natomiast drogi, których poziom określono jako ostrzegawczy, wymagają zaplanowania zabiegów naprawczych, tak aby uchronić je przed spadkiem do najniższej klasy stanu technicznego.

Czytaj też:
Mało ładowarek i wysoka cena aut utrudniają Polakom zakup elektryków
Czytaj też:
Ważne odkrycie polskiej badaczki. Pomoże wcześniej wykryć chorobę serca

Źródło: GDDKiA