Jest nowa generacja Forda Rangera. Ofertę rozpoczyna 300-konny Raptor

Jest nowa generacja Forda Rangera. Ofertę rozpoczyna 300-konny Raptor

Nowy Ford Ranger Raptor
Nowy Ford Ranger Raptor Źródło: Ford
Sprzedaż nowej generacji lidera w segmencie pickupów rozpoczyna nowy Ford Ranger Raptor. Słabsze wersje dopiero pójdą w jego ślady.

Opracowany przez Ford Performance nowy Ranger Raptor jest najbardziej usportowioną odmianą najnowszego Forda Rangera. Dzięki inteligentnej elektronice sterującej nowymi, wytrzymalszymi systemami mechanicznymi, Ranger Raptor nowej generacji łączy moc z właściwościami terenowymi.

Ford rozpocznie przyjmowanie zamówień na oczekiwane wersje Wildtrak i Limited, a także na przeznaczone do codziennej pracy wersje Rangera XL i XLT. Dzięki tym autom Ford już ósmy rok z rzędu utrzymuje pozycję lidera na rynku.

Mocarne V6 pod maską Rangera Raptora

Najwięcej radości zwolennikom osiągów przyniesie wprowadzenie nowego 3-litrowego silnika benzynowego V6 EcoBoost, z którego udało się wydobyć 292 KM i 491 Nm momentu obrotowego.

Silnik EcoBoost V6 twin-turbo o pojemności skokowej 3 litrów posiada blok cylindrów wykonany z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system przyspieszający reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST, umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję i natychmiastowy przybór mocy.

Elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia brzmienie silnika w czterech trybach, które można wybierać, zmieniając wokalny charakter Rangera Raptora.

  • Quiet (Cichy) – przedkłada ciszę nad osiągi, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych.
  • Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego użytku na ulicach. Ten profil jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
  • Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
  • Baja – najbardziej wyrazista ścieżka dźwiękowa wydechu, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia, w trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie.

Klienci mają również możliwość wyboru 2,0-litrowego silnika wysokoprężnego bi-turbo, który będzie można zamówić w Rangerze Raptor już na początku 2023 roku, a pierwsze dostawy spodziewane są latem.

Zabawka dla fanów trudnego off-roadu

Nowy Ranger Raptor ma wyjątkową konstrukcję podwozia i zawieszenie, odróżniające go od innych wersji Rangera. Szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień elementów, takich jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wspornik tylnego amortyzatora.

Inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Zupełnie nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.

Układ zawieszenia współpracuje z różnymi trybami jazdy, ma także zdolność działania w tle, przygotowując pojazd do zmian warunków jazdy. Podczas pracy amortyzatora w położeniu dobicia, różne strefy w systemie obejścia zaworów dają takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku i działają odwrotnie, gdy amortyzatory odbijają z powrotem do pełnej wysokości.

Przednia płyta osłonowa podłogi jest prawie dwukrotnie większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji, a wykonano ją z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. Płyta ta, w połączeniu z osłoną dolną silnika i osłoną skrzyni biegów, została zaprojektowana w celu ochrony kluczowych elementów, takich jak chłodnica, układ kierowniczy, przednia poprzeczka ramy, miska olejowa silnika i przedni mechanizm różnicowy.

Podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu pomagają wybrać dogodną opcję wyciągnięcia pojazdu z opresji w terenie; ich konstrukcja ułatwia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.

Pełna kontrola w terenie

Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z całkowicie nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą. Raptor dysponuje także blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu.

Siedem trybów jazdy do wyboru, w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg po błoto i koleiny.

Drogowe tryby jazdy

  • Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa
  • Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie.
  • Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach

Terenowe tryby jazdy

  • Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie.
  • Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu.
  • Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego impetu.
  • Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnego ataku, aby uzyskać szczytowe osiągi w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością.

Czytaj też:
Nowy Ford dla przedsiębiorców? Nie tylko, bo i dla podróżników
Czytaj też:
1220 KM i 1223 Nm: Najmocniejszy Mustang w dziejach. Oto Hennessey Venom 1200 Mustang GT500

Galeria:
Nowy Ford Ranger Raptor
Źródło: Ford
 0

Czytaj także