Przedsiębiorcy w Europie wstrzymali się z rozbudowa flot aut użytkowych. Oczekują, nie kupują

Przedsiębiorcy w Europie wstrzymali się z rozbudowa flot aut użytkowych. Oczekują, nie kupują

Ford E-Tourneo Custom
Ford E-Tourneo CustomŹródło:Ford
Coraz mniej samochodów użytkowych rejestrowanych jest w Europie. Wstrzymanie się z zakupem aut dostawczych, ciężarówek i innych, świadczy o strachu przedsiębiorców przed kryzysem.

Po dziesięciu miesiącach roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w całej Unii Europejskiej skurczyła się o 16,8 proc. do 1,3 miliona sztuk – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), a za jego pośrednictwem IBRM Samar.

W październiku 2022 r. na terenie Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 132 360 nowych pojazdów użytkowych, o 8,5 proc. mniej niż w takim samym okresie 2021 roku. To już szesnasty z rzędu miesiąc spadków w tym segmencie rynku. Było to spowodowane mniejszą liczbą rejestracji nowych vanów, które stanowią zdecydowaną większość całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych w UE. Natomiast samochody ciężarowe i autobusy osiągnęły lepsze wyniki niż w październiku 2021 r.

Spośród czterech głównych rynków regionu, Niemcy odnotowały największy spadek całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych (-12,4 proc.). Straty Francji i Włoch były nieco mniejsze (odpowiednio 5,3 proc. i 3,9 proc.). Z kolei liczba rejestracji w Hiszpanii nieznacznie wzrosła (+1,2 proc.).

Po dziesięciu miesiącach roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych w całej Unii Europejskiej spadły o 16,8 proc. do 1,3 miliona sztuk. Ogólne wyniki regionu zostały osłabione przez nienajlepszą sprzedaż na czterech kluczowych rynkach, z których wszystkie odnotowały dwucyfrowe spadki: Hiszpania (-20,9 proc.), Francja (-19,1 proc.), Niemcy (-15,4 proc.) i Włochy (-10,4 proc.).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

W październiku liczba rejestracji nowych lekkich samochodów dostawczych w UE była mniejsza o 13,9 proc. Od stycznia do października 2022 r. liczba rejestracji nowych aut dostawczych do 3,5 tony w UE spadła o 20,6 proc. do 1 mln sztuk. Poza Czechami (+1,6 proc.) i Słowacją (+0,1 proc.) do ogólnego spadku przyczyniły się wszystkie rynki UE, w tym cztery największe, które miały dwucyfrowe straty: Hiszpania (-25,5 proc.), Francja (-21,1 proc.), Niemcy (-18,7 proc.) i Włochy (-11,9 proc.).

W Polsce też nie najlepiej

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w październiku 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 996 samochodów dostawczych, o 4,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Od stycznia do października 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 50 966 samochodów dostawczych, o 15,7 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Im większe auta, tym sprzedaż wyższa

W zeszłym miesiącu w Unii Europejskiej zarejestrowane zostały 23 592 ciężkie pojazdy użytkowe, o 18,0 proc. więcej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego. W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku w całej UE zarejestrowano 211 649 nowych ciężkich samochodów ciężarowych, co stanowi wzrost o 5,9 proc. w porównaniu z takim samym okresem w 2021 r.

Październikowe rejestracje nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych wzrosły o 16,0 proc. Od stycznia do października bieżącego roku unijny rynek średnich i ciężkich pojazdów użytkowych wzrósł o 2,7 proc. do poziomu 247 253 sprzedanych egzemplarzy.

W październiku 2022 r. liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów w UE mocno wzrosła (+24,4 proc.), po czterech kolejnych z rzędu miesiącach spadków. W okresie od stycznia do października br. unijny rynek nowych autobusów i autokarów skurczył się o 2,4 proc. do 22 832 sztuk, pomimo mocnego „odbicia” w zeszłym miesiącu.

Czytaj też:
Czwarte, zielone światło „stopu” umieszczone z przodu? Słowacja testuje takie rozwiązanie
Czytaj też:
Producenci samochodów ostro: Komisja Europejska jest oderwana od rzeczywistości

Źródło: ACEA, IBRM Samar