W gamie piątej generacji flagowego SUV-a Lexusa wariant 500h F Sport został stworzony z myślą o osiągach. Auto jest pełne zupełnie nowych technologii takich jak silnik 2.4 l z turbodoładowaniem, sześciobiegowa skrzynia automatyczna czy zupełnie nowy napęd 4x4 Direct4 korzystający z układu e-Axle.
Hybryda, jakiej w Lexusie jeszcze nie było
Podstawowe zasady działania napędu hybrydowego w nowym Lexusie RX 500h są takie same, ale przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym, a skrzynią biegów, co ułatwia przekazywanie mocy i umożliwia jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym. Komputer automatycznie przełącza pracę napędu między trybem wyłącznie elektrycznym, a hybrydowym, w zależności od sytuacji na drodze. Moc dostarczana jest na cztery koła bez zbędnego opóźnienia.
To najmocniejsza wersja w historii modelu. Lexus RX 500h ma 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 sekundy. Te osiągi są porównywalne do aut z trzylitrowymi silnikami V6.
Nowa skrzynia biegów
Nowością jest kompaktowa, automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Lexus zdecydował się na ten rodzaj przekładni, a nie znane z innych hybryd E-CVT, by lepiej wykorzystać potencjał silnika z turbodoładowaniem oraz silnika elektrycznego. Przełożenia zostały tak dobrane, by uniknąć konieczności ciągłych zmian biegów, a kierowca może sam zmienić bieg przy pomocy łopatek zamontowanych przy kierownicy.
RX jest też pierwszym autem w gamie Lexusa z nową bipolarną baterią niklowo-wodorkową (Ni-MH). Prostsza konstrukcja i większa powierzchnia przepływu prądu elektrycznego oznaczają mniejszą rezystancję wewnętrzną akumulatora. Zaletą nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej jest większa gęstość energii, a tym samym większa moc wyjściowa w porównaniu z klasycznymi odpowiednikami
Nowy napęd Direct4
RX 500h jest pierwszą wersją w historii modelu z nowym napędem 4x4 Direct4. W tym inteligentnym systemie napędu na cztery koła dwa silniki elektryczne oraz dwa falowniki (przedni i tylny) cały czas rozdzielają moc i moment obrotowy między przednią a tylną osią, dostosowując się do sytuacji na drodze. Napęd na tylne koła przekazywany jest za sprawą układu e-Axle, połączonego z tylnym silnikiem elektrycznym oraz inwerterem.
Układ skrętnych kół tylnych i hamulce
Nowy Lexus RX powstał na platformie GA-K. W wersji RX 500h auto dostosowano pod kątem dynamicznej jazdy. Jednym z kluczowych elementów jest układ skrętnych kół tylnych (Dynamic Rear Steering), który automatycznie dopasowuje kąt skrętu tylnych kół do prędkości i kierunku jazdy. Maksymalny kąt wynosi 4 stopnie. Układ ten ułatwia manewrowanie i zwiększa stabilność przy większych prędkościach. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają się przeciwnie do kół przednich, przy wyższych prędkościach dostosowują się do pracy przedniej osi.
W RX-ie 500h zastosowano też wentylowane tarcze przednie o średnicy 400 mm i zaciski stałe z przeciwstawnymi tłoczkami. Nowe, sztywne zaciski pomalowane są na czarno i mają logo Lexusa. Dodatkowo, RX 500h ma także zawieszenie adaptacyjne (AVS).
Sportowe akcenty stylistyczne
RX 500h jest oferowany w wersjach F Sport Edition i F Sport, które wyróżniają się elementami stylistycznymi wewnątrz i na zewnątrz. Emblematy F Sport, czarne relingi i lusterka, przeprojektowany przedni grill w czarnym kolorze, specjalne nakładki boczne, a także przedni i tylny zderzak o aerodynamicznych kształtach, które generują większy docisk – to najbardziej widoczne zmiany w porównaniu z modelami RX 350h oraz RX 450h+. Auto ma też specjalnie zaprojektowane dla tej wersji 21-calowe felgi o 10 ramionach, a ponadto tylko w tych wersjach będą są lakiery White Nova i Heat Blue.
We wnętrzu wersje F Sport Edition i F Sport rozpoznamy po kierownicy i gałce dźwigni zmiany biegów obszytych perforowaną skórą, emblematach F Sport, aluminiowych pedałach i sportowych akcentach. Do wyboru będą dwie tapicerki ze skóry naturalnej w kolorach Black i Dark Rose. Podsufitka jest w kolorze czarnym, a wstawki we wnętrzu wykonano z aluminium.
Lexus RX 500h F Sport Edition dostępny jest od 470 990 zł, a RX 500h F Sport kosztuje od 490 900 zł.
Czytaj też:
Nowy Lexus UX z aż trzema napędami. Co zmieniono w crossoverze?Czytaj też:
Niesamowity wóz od Lexusa. 600 koni mocy i torowe geny
Lexus RX 500h F Sport