Dobra wiadomość dla firm. Zasady odliczania VAT od aut służbowych nie zmienią się

Dobra wiadomość dla firm. Zasady odliczania VAT od aut służbowych nie zmienią się

Samochód służbowy
Samochód służbowy Źródło: Santander
Zasady dotyczące odliczania VAT od zakupu i eksploatacji samochodów służbowych użytkowanych prywatnie pozostaną po nowym roku bez zmian. Rada Unii Europejskiej zaakceptowała wniosek polskiego rządu w tej sprawie.

O sprawie derogacji VAT obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, obecne trzyletnie upoważnienie Polski do stosowania 50 proc. stawki odliczenia VAT-u od wydatków związanych z samochodami służbowymi użytkowanymi także prywatnie wygasa z końcem 2022 roku. W tych dniach Rada Unii Europejskiej zaakceptowała jednak projekt legislacyjny Komisji Europejskiej (przygotowany na wniosek polskiego rządu) w sprawie wydłużenia derogacji VAT (odstępstwa od zasad podatkowych obowiązujących w UE) o kolejne trzy lata tj. do 31 grudnia 2025 r.

– Tak, dzisiaj zgodnie z planem Rada formalnie zatwierdziła zarówno polską, jak i włoską derogację – poinformowała IBRM Samar Katharina Pausch-Homble, z biura prasowego Rady UE, odpowiedzialna za sprawy gospodarcze i finansowe.

Polski wniosek czekał na rozpatrzenie

Przypomnijmy, że stosowny wniosek o derogację upoważniającą Polskę do przedłużenia derogacji VAT na okres od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2025 r. został skierowany do Komisji Europejskiej w lutym 2022 roku. Zgodnie z art. 395 ust. 4 dyrektywy VAT, Komisja Europejska miała 8 miesięcy na zapoznanie się ze sprawą i wydanie wobec państwa członkowskiego rozstrzygnięcia. Przedstawia w nim Radzie Unii Europejskiej stosowny wniosek wraz z projektem decyzji przyznającej zgodę na odstępstwo lub (jeżeli wniosek o derogację budzi jej zastrzeżenia) komunikat przedstawiający te zastrzeżenia.

3 listopada bieżącego roku Komisja Europejska przedstawiła w tej sprawie wniosek (projekt) legislacyjny dotyczący decyzji wykonawczej Rady zmieniającej decyzję wykonawczą 2013/805/UE upoważniającą Polskę do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (COM (2022)569). By ten projekt KE nabrał ostatecznej mocy prawnej, potrzebna była formalna zgoda Rady Unii Europejskiej. Co nastąpiło właśnie 6 grudnia.

VAT po staremu

Poprzedni wniosek polskiego rządu o wydłużenie na lata 2020-2022 obowiązywania upoważnienia do stosowania odstępstwa od unijnej dyrektywy VAT-owskiej, Rada Unii Europejskiej zaakceptowała 24 września 2019 roku. Podobnie, jak w przypadku aktualnego wniosku, sprawa dotyczyła kontynuacji ograniczenia do 50 proc. możliwości odliczania tego podatku od kosztów nabycia, eksploatacji i paliwa do aut służbowych wykorzystywanych zarazem do celów prywatnych.

Wpadka się nie powtórzy

Każdorazowa aprobata Rady UE oznacza, że fiskus ma prawo przedłużyć o trzy kolejne lata obecne zasady dotyczące odliczania podatku VAT od pojazdów służbowych. Najpewniej nie powtórzy się zatem sytuacja z roku 2013, kiedy to rząd z powodu spóźnienia się z przygotowaniem poprawnego (pierwszego w tej sprawie) wniosku, zgodę otrzymał dopiero pod koniec roku. To sprawiło, że nowe przepisy nie zdążyły wejść w życie z początkiem stycznia. Skutkiem tego był zaś notowany w I kwartale 2014 r. boom na tzw. auta z kratką, spowodowany możliwością skorzystania w tym okresie ze 100-procentowego odliczenia podatku VAT od każdego firmowego auta osobowego z homologacją ciężarową.

Czytaj też:
Wiadomo co dalej z zasadami dotyczącymi odliczania VAT od aut służbowych
Czytaj też:
Ekspert podpowiada: Czy i kiedy opłaca się wykupić auto firmowe z leasingu?

Źródło: IBRM Samar
 0

Czytaj także