Oni wciąż wierzą, że da się uniknąć elektromobilności

Oni wciąż wierzą, że da się uniknąć elektromobilności

Fabryka paliw syntetycznych "Haru Oni" w Punta Arenas w południowym Chile
Fabryka paliw syntetycznych "Haru Oni" w Punta Arenas w południowym Chile Źródło: Porsche
Alternatywą wobec prądu są paliwa syntetyczne, twierdzi wielu. W Chile Porsche z partnerami właśnie rozpoczęło produkcję na skalę przemysłową.

Porsche i międzynarodowi partnerzy we współpracy z chilijską firmą wykonawczą Highly Innovative Fuels (HIF) rozpoczęli przemysłową produkcję paliw syntetycznych. 20 grudnia, w obecności chilijskiego ministra energii Diego Pardowa, w Punta Arenas (Chile) oficjalnie otwarto pilotażową fabrykę „Haru Oni”. Barbara Frenkel i Michael Steiner, członkowie zarządu Porsche, uroczyście zatankowali Porsche 911 pierwszym wyprodukowanym tam paliwem syntetycznym. E-paliwa, wytwarzane z wody i dwutlenku węgla przy wykorzystaniu energii wiatru, umożliwiają niemal neutralną pod względem emisji CO2 pracę silników benzynowych.

Podwójna droga, lepsza niż jeden kierunek

– Porsche opowiada się za podwójną drogą: elektromobilności oraz e-paliw jako technologii uzupełniającej. Korzystanie z e-paliw zmniejsza emisję CO2. Spoglądając na cały sektor transportu, przemysłowa produkcja paliw syntetycznych powinna być nadal rozwijana na całym świecie – powiedziała Barbara Frenkel, członek zarządu Porsche AG ds. zamówień.

– E-paliwa mają ogromny potencjał. Obecnie na świecie jest ponad 1,3 miliarda samochodów z silnikami spalinowymi, a wiele z nich będzie jeździło po drogach przez całe dekady. E-paliwa oferują właścicielom istniejących aut alternatywę niemal neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla – dodał Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. rozwoju i badań.

130 tys. litrów, 55 mln litrów, 550 mln litrów

W fazie pilotażowej planuje się produkcję e-paliw na poziomie około 130 tys. litrów rocznie. Początkowo paliwo ma być wykorzystywane w projektach demonstracyjnych, takich jak Porsche Mobil 1 Supercup, oraz w ośrodkach Porsche Experience Center. Po fazie pilotażowej nastąpi pierwsze skalowanie projektu, w ramach którego – do połowy dekady – przewidywana produkcja w Chile wzrośnie 55 milionów litrów rocznie. Około dwa lata później moce produkcyjne mają wynieść już 550 mln litrów.

Jak czytamy, południe Chile oferuje idealne warunki do produkcji e-paliw – wiatr wieje tam przez około 270 dni w roku i umożliwia pracę turbin wiatrowych z pełną mocą. Co więcej, Punta Arenas znajduje się w pobliżu Cieśniny Magellana. Syntetyczne e-paliwo może być transportowane z portu Cabo Negro na cały świat, tak jak tradycyjne paliwa, i dystrybuowane z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.

Czytaj też:
Czy posiadanie elektryka oznacza, że pozostanie się przy elektryku?
Czytaj też:
Resortowe elektryki. Ministerstwa muszą je kupować, które ma ich najwięcej?

Źródło: Porsche
 1

Czytaj także