Resortowe elektryki. Ministerstwa muszą je kupować, które ma ich najwięcej?

Resortowe elektryki. Ministerstwa muszą je kupować, które ma ich najwięcej?

Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Źródło: Wikimedia Commons
Ustawa o e-mobilności wyznaczyła obowiązki w zakresie wymiany flot i udziału aut zeroemisyjnych objętych zamówieniami publicznymi. Serwis Elektromobilni.pl sprawdził, czy i jak instytucje państwowe stosują się do tych wymogów oraz jaki elektryk jest najczęściej wybierany.

Przypomnijmy, że centralne organy administracji państwowej, zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie 22 lutego 2018 r. (znowelizowana w grudniu 2021 r.), mają obowiązek zapewnienia w swojej flocie bądź obsługującym je w zakresie transportu urzędzie, odpowiedni udział pojazdów czysto elektrycznych. Wspomniany wymagany udział e-pojazdów zeroemisyjnych jest stopniowo zwiększany. O ile od 1 stycznia 2022 r. jest to co najmniej 10 proc. floty, to od 1 stycznia 2023 r., będzie to 20 proc., zaś za dwa lata – od 1 stycznia 2025 r., limit ten wyniesie minimum 50 proc.

W związku z nałożeniem tego obowiązku, centralne organy administracji państwowej nie miały wyjścia, jak pójść na zakupy bądź wziąć w leasing lub wynajem długoterminowy pojazdów elektrycznych. Serwis Elektromobilni.pl zwrócił się do resortów i urzędów z zapytaniem, jak realizują nałożone ustawą obowiązki. Z uzyskanych danych wynika, że idzie to opornie. Jeżeli już, państwowe instytucje stawiają na modele elektryczne długo obecne na rynku, takie jak np. Nissan Leaf, ale nie tylko. Na służbę państwową wkrótce trafi np. rynkowa nowość, czyli Toyota bZ4X. Pojazdy elektryczne na usługach urzędów są najczęściej wynajmowane i leasingowane.

Kancelaria Prezydenta RP

Kancelaria Prezydenta RP ma jedną z lepiej wyposażonych flot, jeżeli chodzi o pojazdy elektryczne. Na służbie w biurze głowy państwa znajduje się jedno BMW i3, jeden Opel Combo-e oraz trzy Hyundaie Ioniqi 5. W grudniu 2022 r. do prezydenckiej elektrofloty dołączą też dwie Skody Enyaq iV. – Kancelaria Prezydenta RP, wspierając ideę elektromobilności planuje kontynuować proces zwiększania udziału aut zeroemisyjnych w posiadanej flocie. Plany zakupu kolejnych przyjaznych dla środowiska aut elektrycznych uzależnione są od możliwość budżetowych w kolejnych latach – poinformowało lakonicznie Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP.

Rządowe elektryki

Jak czytamy, skromniej niż u głowy państwa wygląda realizacja obowiązku nałożonego ustawą w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM). Z pozyskanych informacji wynika, że KPRM nie posiada własnych elektrycznych samochodów osobowych i ciężarowych, oprócz leasingowanego samochodu Nissan Leaf. Leasing tego samochodu, który potrwa do końca 2022 r., rozpoczęło ówczesne Ministerstwo Cyfryzacji, które zostało włączone w struktury KPRM.

Resort spraw zagranicznych

Dość pokaźną flotą elektryków dysponuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych. MSZ użytkuje 7 samochodów elektrycznych, w tym Renault Zoe, Ople Corsy-e i Nissany Leafy. W jednej podległej MSZ placówce użytkowany jest Volkswagen e-Golf. – W celu realizacji obowiązku określonego w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r., w latach 2023-2024 MSZ zaplanowało zakup trzech samochodów elektrycznych, zgodnie z zawartą umową centralną. Natomiast w 2025 r. zakup kolejnych samochodów elektrycznych przez MSZ jest uzależniony od wysokości limitu przyznanych środków budżetowych oraz zawartej pod tym kątem umowy – poinformowało serwis Elektromobilni.pl biuro prasowe resortu.

Inne ważne ministerstwa

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) posiada obecnie 5 samochodów z napędem elektrycznym (Nissany Leafy). Dodatkowo została podpisana umowa najmu 2 takich pojazdów, również Leafów.

Zaledwie trzy pojazdy z napędem elektrycznym użytkuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKIŚ), w tym jednego Nissana Leafa i dwie Kie e-Niro. Resort Klimatu i Środowiska w perspektywie najbliższych 3 lat nie planuje dokonania zakupu samochodów elektrycznych. – Jednakże w świetle obowiązujących przepisów, zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt. 2 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r., ministerstwo planuje przeprowadzenie postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na długoterminowy najem samochodów. Na podstawie zawartych umów dokona długoterminowego wynajmu 1 samochodu elektrycznego w roku 2023 oraz 4 samochodów elektrycznych 2024 w roku – poinformował Wydział Komunikacji Medialnej Departamentu Edukacji i Komunikacji MKiŚ.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS) posiada aktualnie 2 samochody o napędzie elektrycznym. Również są to pojazdy marki Nissan Leaf. Resort w roku 2023 planuje zakup dodatkowych 2 samochodów o napędzie elektrycznym.

Podobnie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) wynajmuje 2 samochody elektryczne marki Nissan Leaf, zaś od połowy grudnia 2022 r. ministerstwo będzie wynajmować kolejne 2 pojazdy, tym razem Toyoty bZ4X. W ciągu najbliższych 3 lat resort nie planuje zakupu samochodów elektrycznych. Posiadane elektryki będą użytkowane na zasadach najmu długoterminowego.

Ministerstwo Infrastruktury (MI) na podstawie zawartej umowy najmu długoterminowego posiada dwa samochody osobowe Nissan Leaf. – Ministerstwo w perspektywie najbliższych trzech lat planuje pozyskiwanie aut o napędzie elektrycznym wyłącznie na podstawie najmu długoterminowego za pośrednictwem Centrum Obsługi Administracji Rządowej – powiedział Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu infrastruktury.

W ramach floty samochodowej wykorzystywanej na potrzeby Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT) 2 pojazdy to auta elektryczne: Volkswagen e-Golf oraz Nissan Leaf. – Na grudzień 2022 r., zgodnie z zawartą umową najmu długoterminowego, zaplanowano dostawę kolejnego pojazdu elektrycznego. Zaplanowana dostawa dotyczy pojazdu Nissan Leaf. Aktualnie resort rozwoju i technologii przygotowuje postępowanie, w ramach którego zamierza pozyskać jeden pojazd dostawczy z napędem elektrycznym – poinformowało MRiT.

Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) użytkuje 2 pojazdy elektryczne Nissan Leaf. – W perspektywie kolejnych lat planowane jest sukcesywne pozyskiwanie tego rodzaju środków transportu, a ich liczba uzależniona będzie od posiadanych środków – twierdzi Adrianna Całus-Polak, rzecznik prasowa MEiN.

Również Ministerstwo Finansów (MF) obecnie eksploatuje 2 pojazdy elektryczne. – Na 2023 r. planowany jest zakup 3 pojazdów elektrycznych, a w 2024 r. – 1. Na rok 2025 nie ma jeszcze planów w tym zakresie. Natomiast według stanu na 28 listopada 2022 r. w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej użytkowane są 4 samochody o napędzie elektrycznym. W 2022 r. podpisana została umowa na zakup 16 samochodów elektrycznych – mówi Roksana Mendelowska-Sitarska z Ministerstwa Finansów.

Do października 2022 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) użytkowało również 2 pojazdy elektryczne marki Nissan Leaf. – Obecnie trwają prace nad wszczęciem postępowania przetargowego, którego przedmiotem będzie pozyskanie 2 samochodów elektrycznych, w formie najmu długoterminowego – zakomunikowała Paulina Brzezińska-Bralska, Zastępca Dyrektora Departamentu Komunikacji w MAP.

Zaledwie 1 samochodem elektrycznym (Nissan Leaf) dysponuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW). – Zgodnie z harmonogramem postępowań przeprowadzanymi przez Centrum Obsługi Administracji Rządowej w 2023 r. planujemy wynająć oraz zakupić po 1 samochodzie elektrycznym – powiedział Dariusz Mamiński, radca w Wydziale Prasowym Departamentu Komunikacji i Promocji resortu rolnictwa.

Ambitne plany w kwestii elektrycznej floty ma Ministerstwo Zdrowia (MZ). – Obecnie mamy jeden pojazd elektryczny Nissan Leaf z 2019 r. Do 2023 r. dokupimy kolejny samochód zeroemisyjny, zaś do 2025 r. planujemy zakup jeszcze czterech pojazdów elektrycznych – powiedział Jarosław Rybarczyk, główny specjalista w Wydziale ds. Mediów Biura Komunikacji Ministerstwa Zdrowia.

Sport sceptyczny, MON na nie

Ministerstwo Sportu i Turystyki (MSiT) posiada tylko 1 pojazd elektryczny marki Nissan Leaf. – Uwzględniając wymogi wynikające z przepisów ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ministerstwo planuje w bieżącym roku wynająć długoterminowo 1 samochód elektryczny – poinformowało Biuro Komunikacji resortu sportu.

Do tematu elektromobilności dość zachowawczo podchodzi Ministerstwo Obrony Narodowej (MON). – Informujemy, że nie posiadamy samochodów elektrycznych oraz nie planujemy zakupu tego typu pojazdów w najbliższej przyszłości – stwierdził wydział prasowy MON.

Czytaj też:
Już połowa Polaków chciałaby mieć samochód elektryczny. Najbardziej Milenialsi i „Zetki”
Czytaj też:
Jedna czwarta środków wydana. Podsumowanie programu „Mój Elektryk”

Źródło: Elektromobilni.pl, IBRM Samar