Europejskie firmy nie rozbudowują flot samochodów

Europejskie firmy nie rozbudowują flot samochodów

Samochody dostawcze Toyoty w Toyota Professional Wesoła
Samochody dostawcze Toyoty w Toyota Professional Wesoła Źródło: Carolina Car Company
17 miesiąc z rzędu spadły rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Światełka w tunelu jak nie było, tak nie ma.

W listopadzie 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej była nieznacznie mniejsza, co oznacza siedemnasty z rzędu miesiąc spadków na rynku – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W przedostatnim miesiącu 2022 roku w Unii Europejskiej zarejestrowane zostały 141 903 nowe pojazdy użytkowe, o 0,6 proc. mniej rok do roku. Oznacza to siedemnasty z rzędu miesiąc spadków na rynku. Kategoria samochodów ciężarowych odnotowała znaczną poprawę w ubiegłym miesiącu, ale to nie wystarczyło, aby zrekompensować słabą sprzedaż samochodów dostawczych i autobusów. Wyniki na czterech głównych rynkach regionu były zróżnicowane. Niemcy miały największy wzrost (+14,0 proc.), a następnie była Hiszpania z umiarkowanym wzrostem (+0,9 proc.). Z kolei Włochy i Francja odnotowały spadki (odpowiednio o 13,7 proc. i 7,0 proc.). Od stycznia do listopada 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE spadła o 15,5 proc. do prawie 1,5 mln pojazdów. Wszystkie cztery kluczowe rynki UE odnotowały dwucyfrowe straty: Hiszpania (-19,2 proc.), Francja (-18,1 proc.), Niemcy (-12,8 proc.) i Włochy (-10,7 proc.).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

W listopadzie rynek nowych samochodów dostawczych w UE skurczył się o 4,5 proc. do 111 303 sztuk. Trzy z czterech głównych unijnych rynków odnotowały spadki: Włochy (-16,7 proc.), Francja (-8,4 proc.) i Hiszpania (-3,0 proc.). Z kolei w Niemczech liczba rejestracji znacznie wzrosła (+15,1 proc.). W ciągu jedenastu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w UE spadła o 19,3 proc. do niespełna 1,2 mln sztuk. Z wyjątkiem Cypru (+0,8 proc.) wszystkie rynki regionu radziły sobie gorzej niż rok temu, w tym cztery największe: Hiszpania (-23,8 proc.), Francja (-20,0 proc.), Niemcy (-15,7 proc.) i Włochy (-12,3 proc.).

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w listopadzie 2022 roku zarejestrowano w Polsce 5 523 samochody dostawcze, o 7,9 proc. mniej niż rok wcześniej i o 10,55 proc. więcej niż w październiku 2022 roku. Od stycznia do listopada 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 56 489 samochodów dostawczych, o 15,0 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Nowe ciężkie pojazdy użytkowe o masie 16 t i więcej

W listopadzie bieżącego roku liczba rejestracji nowych ciężarówek o masie 16 t i więcej wzrosła o 21,1 proc. do 24 032 egzemplarzy. Prawie wszystkie unijne kraje pozytywnie przyczyniły się do tego wyniku. Polska – jeden z największych rynków pojazdów ciężarowych – odnotowała szczególnie duży wzrost (+36,3 proc.). Dobrymi wynikami mogły się pochwalić także inne główne rynki w regionie: Hiszpania (+27,0 proc.), Niemcy (+15,8 proc.), Włochy (+10,7 proc.) i Francja (+6,6 proc.). Od stycznia do listopada w UE zarejestrowano 235 670 nowych dużych ciężarówek, co stanowi wzrost o 7,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Cztery największe rynki Europy Zachodniej poprawiły wyniki w stosunku do ubiegłego roku: Hiszpania odnotowała największy wzrost (+12,4 proc.), a następnie były: Włochy (+3,6 proc.), Francja (+3,3 proc.) i Niemcy (+0,8 proc.).

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t

Jak czytamy, w listopadzie bieżącego roku liczba rejestracji średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w UE znacząco wzrosła (+19,4 proc.). Silny wzrost odnotowały kraje Europy Środkowej, zwłaszcza Estonia (+69,8 proc.) i Rumunia (+66,8 proc.). Pozytywny trend objął również cztery główne rynki Europy Zachodniej, wszystkie one odnotowały wzrosty: Hiszpania (+24,1 proc.), Niemcy (+15,6 proc.), Włochy (+9,4 proc.) i Francja (+4,0 proc.). W ciągu jedenastu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła o 4,2 proc., co daje łącznie 275 482 egzemplarze. Cztery główne rynki w Europie Zachodniej miały zróżnicowane wyniki: Hiszpania i Włochy odnotowały wzrosty (+11,4 proc. i +1,5 proc.), podczas gdy Niemcy i Francja poniosły niewielkie straty (-2,1 proc. i -0,4 proc.).

Czytaj też:
5 dni do końca 2022 roku. Mamy już jego wstępne podsumowanie w motoryzacji
Czytaj też:
W 2023 roku samochody będą drożeć. Szykuje się dobry rok dla serwisów

Źródło: ACEA, IBRM Samar