Polsat zamierza zostać wodorową potęgą. Ma też w Polsce konkurentów

Polsat zamierza zostać wodorową potęgą. Ma też w Polsce konkurentów

Nesobus
Nesobus Źródło: Nesobus
Budowa fabryki autobusów wodorowych Nesobus, których seryjna produkcja ma ruszyć jeszcze w przyszłym roku, trwa w Świdniku. Trwają też przygotowania do uruchomienia produkcji zielonego wodoru. Z kolei w Warszawie powstaje pierwsza z serii 30 stacji tankowania tego paliwa.

O wodorowej ofensywie Polsatu pisze obszernie IBRM Samar. Jak przypomina Instytut, pod koniec maja 2022 roku wchodząca w skład Grupy Polsat, spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, zaprezentowała prototyp autobusu wodorowego własnej konstrukcji. Pojazd pod nazwą NesoBus to – jak informowali przedstawiciele Polsatu – całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny, miejski autobus zasilany zielonym wodorem, czyli takim, do którego produkcji posłużyła na przykład elektroliza wody. Inwestor deklarował wtedy, że w 2023 roku rozpocznie seryjną produkcję tych pojazdów w mającej powstać fabryce w Świdniku.

IBRM Samar ponownie sprawdził, na jakim etapie znajdują się przygotowania do uruchomienia produkcji. – Od września, we współpracy z Mostostalem Puławy, w Świdniku budowana jest nasza fabryka autobusów wodorowych. Powstaje ona na działce o powierzchni 5 ha, będzie miała powyżej 12 tys. m2, a jej ukończenie jest planowane na trzeci kwartał 2023 r. – powiedziała Instytutowi Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.

Także na 2023 r. zaplanowane jest rozpoczęcie produkcji seryjnej autobusów na potrzeby rynku polskiego i na eksport. Zakładana moc produkcyjna fabryki w Świdniku to 100 egzemplarzy rocznie. Nowy zakład produkcyjny ma składać się z następujących wydziałów: produkcji części, spawalni, lakierni, montażu, gospodarki magazynowej, kontroli jakości, strefy serwisu oraz okręgowej stacji diagnostycznej.

Stacje tankowania

Jednocześnie trwają przygotowania do uruchomienia produkcji wodoru m.in. na potrzeby przyszłych autobusów Polsatu wyposażonych w ogniwa paliwowe. – Pierwszy elektrolizer o mocy 2,5 W jest w trakcie instalacji, a będzie on w stanie wyprodukować 1000 kg zielonego wodoru dziennie. Mamy aktualnie trzy „wodorowozy” – jeden o pojemności 371 kg i dwa o pojemności 1024 kg – informuje Olga Zomer. – Naszym celem jest również budowa sieci 30 stacji tankowania zielonego wodoru. Zawarliśmy umowę z NEL Hydrogen Dania na dostawę urządzeń do siedmiu stacji tankowania wodoru, a w Warszawie rozpoczęła się budowa pierwszego obiektu – zaznacza rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

Nie tylko Polsat

IBRM Samar przypomina, że nad rozwojem autobusów wodorowych w Polsce od wielu lat pracuje już firma Solaris Bus & Coach. Pierwszy pojazd zasilany tym paliwem trafił do Hamburga w 2014 roku. W roku 2019 producent zaprezentował nową generację autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. W tym samym roku Solaris pozyskał pierwsze zamówienia na pojazdy wodorowe. Solarisy Urbino 12 hydrogen trafiły już m.in na ulice włoskiego Bolzano, Kolonii i Wuppertalu w Niemczech, Holandii czy polskiego Konina. Z kolei na wiosnę 2022 roku swój pierwszy autobus wyposażony w ogniwa paliwowe Arthur H2 Zero 12 zaprezentowała firma Arthur Bus z Lublina, należąca do niemieckiej spółki matki Arthur Bus GmbH.

Czytaj też:
Toyota wybrała, gdzie w Europie będzie produkować wodorowe autobusy
Czytaj też:
Poznaniacy będą jeździć autobusami wodorowymi. Przybędzie ich naprawdę sporo