Kierowcy dostali 322 km nowych dróg szybkiego ruchu. Oto ich pełna lista

Kierowcy dostali 322 km nowych dróg szybkiego ruchu. Oto ich pełna lista

Droga ekspresowa S7
Droga ekspresowa S7 Źródło:Shutterstock
W 2022 roku kierowcy w Polsce mogli poruszać się po 322 km nowych dróg szybkiego ruchu. Niektóre z nich to kluczowe połączenia, które na stałe znalazły się na mapie kraju.

W 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krakowych i Autostrad udostępniła do ruchu 322 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4887,1 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1799,7 km autostrad i 3087,4 km dróg ekspresowych. W realizacji GDDKiA są 103 zadania o łącznej długości 1325,9 km. W postępowaniach przetargowych jest obecnie 13 zadań o łącznej długości 168,8 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz trzy obwodnice o długości 21,9 km z rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

W 2022 roku GDDKiA ogłosiła przetargi na realizację 20 odcinków nowych dróg o długości 226,8 km i podpisała 24 umowy na zadania o łącznej długości 333,4 km i wartości blisko 12,8 mld zł.

Rok 2022 inny niż wszystkie

To nie był łatwy rok. Od lutego GDDKiA mierzyła się z wyjątkową sytuacją geopolityczną, która wpływa również na rynek zamówień publicznych w Polsce. Ma to miejsce w czasie, gdy rynek inwestycji drogowych jest rozgrzany, prace na budowach są zaawansowane i ogłaszane są kolejne przetargi na realizację. Głównym celem GDDKiA było utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert. Mimo wymagających okoliczności Dyrekcja zamknęła rok dopisując do licznika nowych dróg 322 km.

Nowe drogi

W tym roku GDDKiA udostępniła kierowcom 322 km dróg. Oto ich pełna lista:

  • A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk 24,2 km
  • A18 Żary Zachód – Iłowa 21,9 km
  • S3 węzeł Kijewo 1,7 km
  • S5 Ornowo – Wirwajdy 5 km
  • S5 Nowe Marzy – Świecie Południe 23,3 km
  • S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ 22,4 km
  • S6 Bożepole Wielkie – Luzino 10,4 km
  • S6 Luzino – Szemud 10,3 km
  • S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack 20,2 km
  • S7 Napierki – Mława 14 km
  • S7 Pieńki – Płońsk 13,8 km
  • S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola 6,5 km
  • S7 Naprawa – Skomielna Biała 3,1 km
  • S14 Łódź Lublinek – Aleksandrów Łódzki 12,2 km
  • S17 Warszawa Wschód – Lubelska 2,5 km
  • S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik 20 km
  • S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem 8,2 km
  • S61 Suwałki – Budzisko 24,2 km
  • S61 Szczuczyn – Ełk Południe 23,3 km
  • DK9 obwodnica Iłży 7,2 km
  • DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego 17,73 km
  • DK25 obwodnica Brzezia 8,5 km
  • DK35 obwodnica Wałbrzycha 1,1 km – (inwestycja podzielona na dwa odcinki, miejski finansowany przez Prezydenta Wałbrzycha o dł. 5 km i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km)
  • DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) 14,3 km
  • DK51 obwodnica Smolajn 1,8 km
  • DK73 Kielce – Brzeziny/Morawica 4,2 km

Wraz z oddaniem S5 Ornowo – Wirwajdy, GDDKiA oznakowała jako drogę ekspresową obwodnicę Ostródy, której kontynuacją jest ten odcinek. To łącznie ponad 12 km drogi klasy S. Budowa fragmentu S61 na odcinku Łomża Południe – Łomża Zachód o długości 7,2 km również się zakończyła, jednak zostanie on dopuszczony do ruchu w przyszłym roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód.

Czytaj też:
Warszawski „ring” ma już 68 kilometrów. Do końca brakuje 14 km
Czytaj też:
„Szeryf” ze Skody omal nie doprowadził do tragedii. Wszystko zarejestrowała kamera

Źródło: GDDKiA