Warszawski „ring” ma już 68 kilometrów. Do końca brakuje 14 km

Warszawski „ring” ma już 68 kilometrów. Do końca brakuje 14 km

Warszawski ring
Warszawski ring Źródło: GDDKiA
Okalające Warszawę trasy szybkiego ruchu, tworzące „ring”, mają już 68 km. Do pełni szczęścia brakuje 14 km drogi, jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Od 22 grudnia kierowcy korzystają z ciągu głównego S17 Warszawa Wschód – Lubelska. To 2,5 km trasy wchodzącej wraz z odcinkami dróg ekspresowych S2 i S8 w skład Warszawskiego Węzła Drogowego (WWD). Do jego ukończenia brakuje jeszcze tylko 14 km Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW).

Warszawski ring

W 2008 roku GDDKiA rozpoczęła budowę pierwszego odcinka wchodzącego w skład ekspresowego ringu warszawskiego. Chodzi o 10,4 km od węzła Konotopa do węzła Powązkowska w ciągu S8. Następnie w 2013 r. zakończyła się budowa 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) oraz 7 km odcinka S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki. W ciągu tzw. Trasy Toruńskiej powstały pierwsze w Polsce ekrany półtunelowe. Zostały one również zastosowane na sąsiednim odcinku S8 Powązkowska – Modlińska, czyli tzw. Trasie Armii Krajowej, oddanej do ruchu w 2015 r.

Północna część Warszawskiego Węzła Drogowego, którą tworzy trasa S8, została uzupełniona w 2017 r. o 2 km od węzła Marki do węzła Drewnica. Odcinek ten stanowi część ekspresowej obwodnicy Marek. Od grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 15 km S2 POW wraz z nowym mostem na Wiśle. Rok później GDDKiA oddała do ruchu ostatnie 4,6 km trasy S2 Puławska – Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem o długości 2,3 km. Wiosną 2021 r. otwarty został węzeł Lubelska, spinający autostradę A2 i dwie drogi ekspresowe: S2 oraz S17. Zwieńczeniem 2022 r. było oddanie do ruchu trasy głównej S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód.

Wschodnia Obwodnica Warszawy

Wschodnią część Warszawskiego Węzła Drogowego stanowi ok. 16 km S17 Drewnica – Ząbki – Warszawa Wschód – Lubelska. Od 22 grudnia kierowcy korzystają z 2,5 km trasy głównej od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód. Pozostałe niecałe 14 km jest na etapie postępowania w sądzie.

Jak informuje GDDKiA, pozostały do realizacji odcinek S17 Drewnica – Ząbki – Warszawa Wschód będzie dwujezdniową drogą ekspresową, z trzema pasami ruchu w obu kierunkach, wyposażoną w urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wjazd na nią z dróg lokalnych będzie się odbywał bezkolizyjnie, poprzez węzły drogowe.

Czytaj też:
Na autostradach i ekspresówkach staną fotoradary. I to takie, że mysz się nie prześlizgnie
Czytaj też:
Warszawski tunel pod Ursynowem to żyła złota. Mandaty sypią się jak nigdzie indziej w Polsce
Czytaj też:
10 milionów samochodów i ani jednego wypadku. Co o tym zdecydowało?