To był słaby koniec roku w salonach. Grudzień 2022 roku coś jednak zmienił

To był słaby koniec roku w salonach. Grudzień 2022 roku coś jednak zmienił

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Santander Consumer Multirent
Chociaż istniała nadzieja, że grudzień 2022 roku będzie w salonach samochodowych równie dobry, co ten z 2021 roku, to nie udało się. Ostatni miesiąc minionego roku zawiódł, jak wyliczyli analitycy.

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (podsumowanych przez Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony spadła w grudniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2022 roku).

W grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 42 606 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 2,33 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 7,27 proc. więcej niż w listopadzie 2022 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,41 proc.

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała Kia – o 4,42 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 13,88 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w grudniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 36 872 samochody osobowe, o 1,95 proc. więcej niż rok wcześniej i o 7,83 proc. więcej niż w listopadzie 2022 r. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 419 765 samochodów osobowych, o 6,03 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W grudniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,91 proc. Udział firm osiągnął poziom 73,09 proc.

Pięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Mercedes o 6,67 proc., największy spadek zanotował Opel, o 37,11 proc.

Toyota wygrała rok

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 73 868 aut tej marki, o 0,87 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,60 proc.. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 42 067 szt., o 6,66 proc. mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 10,02 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 33 715 samochodów, o 4,31 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,03 proc.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku był Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Kia Sportage, następnie Dacia Duster, a za nią Skoda Octavia.

Czytaj też:
Rok 2022 w Polsce byłe lepszy niż w Europie. Która marka wygrała rywalizację?
Czytaj też:
Znamy najgorszą firmę 2022 roku. Jej akcje zanurkowały o niemal 100 proc.

Źródło: IBRM Samar