Europa podsumowała 2022 rok. Końcówka trudnego czasu nastraja optymistycznie

Europa podsumowała 2022 rok. Końcówka trudnego czasu nastraja optymistycznie

Salony samochodowe marki Cupra
Salony samochodowe marki Cupra Źródło:Cupra
To był trudny i niespodziewany rok w salonach samochodowych. Europejczycy kupili mniej aut, niż chcieli, ale nie dlatego, że nie było ich na nie stać. Zdecydowały dwa główne czynniki.

W minionym roku rynek nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej skurczył się o 4,6 proc., głównie z powodu niedoborów komponentów do produkcji aut w pierwszym półroczu – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). W odrobieniu strat przeszkodziła też inwazja Rosji na Ukrainę.

W grudniu 2022 r. w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 896 967 nowych samochodów osobowych, o 12,8 proc więcej w stosunku do takiego samego miesiąca ubiegłego roku. Oznaczało to piąty z rzędu miesiąc wzrostu. Pomimo tego pozytywnego wyniku, tylko dwa z czterech głównych rynków regionu odnotowały wzrost. Niemiecki i włoski rynek motoryzacyjny mogły się pochwalić wyjątkowo dobrą końcówką roku, odnotowując dwucyfrowe wzrosty – odpowiednio o 38,1 proc. i 21 proc. Z drugiej strony Hiszpania poniosła dużą stratę (-14,1 proc.), podczas gdy liczba rejestracji we Francji pozostała na stabilnym poziomie (-0,1 proc.).

Prawie 5-procentowa strata

Ogółem w 2022 r. rynek samochodów osobowych w Unii Europejskiej skurczył się o 4,6 proc. do poziomu 9 255 930 egzemplarzy. Ubiegłoroczny spadek został wywołany głównie niedoborami komponentów do produkcji aut w pierwszym półroczu 2022. Jak zaznaczają eksperci ACEA, chociaż sprzedaż samochodów wzrosła w okresie od sierpnia do grudnia 2022 r., skumulowana liczba rejestracji wysokości blisko 9,3 mln sztuk jest najsłabszym wynikiem od 1993 r. Wtedy w regionie zarejestrowano 9,2 mln nowych samochodów osobowych.

Spośród czterech największych rynków UE tylko Niemcy zdołały odnotować wzrost w 2022 r. (+1,1 proc.), do czego przyczynił się dobry wynik w grudniu. Pozostałe trzy rynki osiągnęły gorsze wyniki niż w 2021 r., przy czym Włochy miały największy spadek (-9,7 proc.), a następnie Francja (-7,8 proc.) i Hiszpania (-5,4 proc.).

Polska z większym spadkiem

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych CEPiK, w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 36 872 nowe samochody osobowe, o 1,95 proc. więcej niż rok wcześniej i o 7,83 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 419 765 samochodów osobowych, o 6,03 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Czytaj też:
Zaczynali od dywaników do Żuka i Malucha. Dziś polski producent podbija rynek amerykański
Czytaj też:
Koniec dominacji Volkswagena Golfa. Po 14 latach oddał koszulkę lidera Peugeotowi

Źródło: ACEA, IBRM Samar